diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Siffror och välmående

Kategori: diabetes

 
Har skickat iväg mitt hemprov för HbA1c(långtidsvärde blodsocker) Nu väntar jag med spänning.
Jag är nöjd sålänge det ligger bättre än vad jag hade innan LCHF Självklart är drömmen att ligga under 52 sist hade jag 58 och var jätte nöjd vi får se om det blir bättre eller sämre. Men jag väljer redan nu att inte bli besviken eller anklaga mig själv om det inte har gått ner sen sist. Jag mår otroligt mycket bättre och ser på mina blodsockervärden att det är en otrolig skillnad sedan tiden innan och det är mer värt än att stirra sig blind på ett HbA1c även om det är en bra vägledare för att se om jag ska justera mina insulindoser ytterligare.
Men jag har sedan jag startade med LCHF i November inte bara märkt att HbA1c sjunkit utan att jag är stabilare och jämnare i mitt blodsocker och just stabiliteten och min förbättrade livskvalitet och mitt enklare liv det ser ju inte ett HbA1c-prov. Jag har hört om många som har bra HbA1c men är väldigt svajiga i sitt blodsocker och det innebär ju inte heller livskvalitet.
 
Vissa saker kan man inte heller påverka och därför bör man inte heller deppa ihop och ta åt sig skulden för om något värde är dåligt. Jag har haft ont i halsen och vart lite förkyld under ett par dagar och detta har påverkat så att jag fått förhöjda värden utan att jag ätit eller gjort något annorlunda. Numera är högt för mig 7-10 men en dag var jag tom uppe i 13,2 hade detta vart innan LCHF hade 13,2 inte vart högt utan ganska vanligt. Jag har under dessa dagar tagit lite snabbinsulin.
Men nu är jag frisk och det visade även mitt fastevärde nu på morgonen 4,7. Back on track!!!!
 

Kommentarer

  • Sarah säger:

    Hej!
    Fick tips att kolla in din blogg så nu gör jag det! Har haft diab typ 1 sedan 1985, och mitt blodsocker har alltid varit svajigt.. Med två graviditeter blev det inte bättre, men det resulterade i två fina barn! Jag undrar hur du gjorde från allra första början, har frågat min doktor/dietist men de vet ju inte riktigt.. Bytte du kost helt? Täta blodsockerkontroller förstås? Jag är rädd att sjunka om jag inte äter kolhydrater till frukost tex.. Om du vill får du gärna slänga iväg ett mejl, eller svara här på bloggen, för nu blir jag en trogen följare!
    / Sarah

    Svar: HejVa kul att du hittat hit! Jag bytte precis som du säger helt. Jag hade länge gått o tänkt på det och när jag väl bestämde mig så körde jag fullt ut på en gång. Ja täta blodsockerkontroller är superviktigt och även jätte viktigt att man sänker sina insulindoser rejält sänk hellre lite för mycket i början när du testar dig fram och öka sakta för att inte riskera bli för låg.Jag upplevde ett väldigt lågt insulinbehov de första veckorna och därefter fick jag succesivt höja dosern. Jag tar bara långtidsverkande och upplever att det är bättre att hålla sig till det och justera det istället för att försöka parera blodsockret med snabbinsulin för det gör en mycket svajigare och ostabil. Man blir förvånad i början hur lite insulin man behöver men egentligen e det ju självklart äter man inte sånt som påverkar blodsockret så ;) Jag hittade ganska snabbt doser som passade mig men det är ju olika såklart och man känner sig själv bäst men förmodligen kan du ta bort ditt snabbinsulin och bara ta ditt långtidsverkande... får du ändå lågt så minskar du lite på det. Får du sedan lite för högt efter ett tag då kroppen "ställt in sig" så höjer du ditt långtidsverkande. Sålänge du inte tar snabbinsulin och när du hittar dina doser på långtidsverkande så behöver du inte vara så orolig för att sjunka som du nämner om du inte äter kolh till frukost. Jag har mycket mindre känningar nu än innan o tack vare att jag inte har snabbinsulin i mig så kan jag anstränga mig fysiskt på ett helt annat sätt utan att sjunka. Förr fick jag trycka i mig druvsocker så fort jag skulle ta en promenad eller om man skulle ut och röja i trädgården osv..
    Ha det fint! Hör av dig igen om det är något annat du funderar på
    Kram
    diabetestypettlchf

    2013-04-05 | 10:40:56

Kommentera inlägget här: