diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Världens sötsug

Kategori: Allmänt

 
Ni som missade korrespondenterna igår. "Världens sötsug" 
Se det här;
 
 
Skönt att sockret uppmärksammas, då det ofta skylls på fettet.
 
Tyvärr tror jag inte att många tänker på att även tillsatser som tex; majssirap, glukossirap, strärkelsesirap är precis som att äta socker och tom värre. Egentligen är det helt onödigt men tillsäts i ta mig tusan nästan allt.
Detta märker man tydligt nu när jag helt försöker undvika socker. De som inte läser alla innehållsförteckningar när de handlar skulle bli förvånade om någon synliggjorde allt dolt socker de stoppar i sig.
 
Precis som de tog upp har budskapet under de senaste 30 åren varrit att det ska vara fettsnålt och det är skrämmande när man ser effekterna av det. Människor har aldrig varit fetare och sjukare.
Indien är ett tydligt exempel. Där man kan se sockrets hemska effekt. Indien är världens största konsument av socker och har även flest diabetiker i världen.  
 
Skrämmande att se mamman som har typ 2 diabetes och som är orolig över att sin överviktiga dotter också ska få det men samtidigt har de sötsaker och läsk överallt i hela huset. Det visar hur starkt begäret efter socker kan vara. Att inte ha kraft att ta bort/ändra livstil trots att barnet är påväg att gå i samma fotspår :(
Jag hade också svårt att släppa mitt sockerbegär trots att jag visste att jag som typ 1 diabetiker borde. Även om det inte var lika illa för mig. Det fanns inte sötsaker i hela huset och absolut inte läsk. Jag är väldigt anti läsk,dricka och saft. Mina barn får dricka vid enstaka tillfällen som födelsedagar osv och det är inte synd om dom för det. 
Sjukt många som dricker saft och dricka varje dag.
Jag har som lärare tyvärr sett att väldigt många barn och ungdomar är kraftigt beroende av socker. Speciellt av att dricka dricka.
Jag har även märkt att om man försökt bakat lite nyttigare tex http://www.goodtoknow.co.uk/recipes/273256/Gordon-Ramsay-s-blueberry-muffins  Receptet innehåller fullkornsmjöl och muscovadosocker och även naturlig sötma från banan och det är inte så att det inte är sött. Men de känner inte det söta för de måste överdosera nåt så fruktansvärt och ingenting smakar gott om det inte dränks med socker.
Dricker de en kopp te så har de nästan mer socker än te. De äter godis/fika varje dag. Många är även beroende av energidrycker.  Det finns såklart endel undantag som har bra kostvanor och en sund inställning till socker men tyvärr upplever jag dem färre.
Hemskt. Även om de vet att det inte är bra så gör dom det. Det är svårt att få dem att inse de tänker väl att de är unga och att det inte spelar så stor roll men det är precis det det gör. Jag är rädd för vart de ungas socker konsumtion här i Sverige kommer att leda till. För det är skrämmande.
 
Påtagligt blir det också om vi tänker tillbaks på hur det var förr och jämför ta tex storleken på godispåsar eller hur en muffin på ett cafe ser ut idag de är ju gigantiska.
 Förr gick man till kiosken och köpte ett par godisbitar styckvis. Nu nöjer man sig inte bara med ett par godisbitar utan det ska även vara chips till och det ska sköljas ner med rent socker i flytande form.
Förr delde man på en liten glasflaska med dricka nu är det inte ovanligt att man istället delar på en 2 liters eller i värsta fall dricker den själv.
 
Mitt råd till alla även om man inte vill anamma LCHF är att alla borde minska sitt sockerintag, minska på vetemjöl och industriellt bearbetad mat. 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: