diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Blodsocker och frukost

Kategori: Mat och recept

Just frukost kan vara något som en del tycker är svårt eller lätt blir enformigt då de övergår till LCHF . Jag tyckte också det i början. Men inte längre. Det finns oerhört mycket att välja och vraka på. Jag älskar att vakna och fundera på vad man ska äta för gott.

Jag väljer ofta frukost efter morgonens blodsockervärde och självklart utifrån vad jag har hemma.

Idag hade jag 6,8 mmol/l på morgonen.  Ok men jag brukar oftast ligga mellan 3-5 mmol/l.

Det resulterade i att jag valde att äta ägg som knappt påverkar blodsockret. Jag åt två kokta ägg och drack kaffe med kokosolja i för att få i mig lite extra fett och energi!

Om jag istället har lite lägre faste värde väljer jag att äta något som höjer sockret en aning men självklart ändå är LCHF.

Tips på LCHF frukostar:

Ägg i alla dess former, kokt, stekt äggröra, omelett mm

Smoothies

Detta är senaste gjord på turkisk yoghurt, grädde, hallon,havtorn,rabarber och bladspenat.Toppad med avokadoolja med smak av citron. Super gott och oljan är helt gudomlig. Köp! Se bild nedan.

.

På bilden nedan ser ni en annan härlig smoothie med grädde, hallon, havtorn, rabarber, avokadolja och  vispad äggvita som ger härlig konsistens till smoothien. På bilden ser ni även den undebara avokadooljan!

 

 Turkisk yoghurt, med bär, fröer eller egengjord müsli. Variera med varma bär.

 
Nedan har jag keso, turkisk yoghurt en skvätt grädde med varma hallon

Microbröd (recept finns i tidigare inlägg.)

Lchf knäcke ( gott sesamknäcke finns i tidigare inlägg)

 
 

Bacon,Avokado med röra,Smörgås utan smörgås hihi alltså ät pålägget med lite extra smör. Ostrullar med valfri fyllning. Tex en paprika skiva med philadelphiaost. Hembakt LCHF-bröd  (sök på nätet finns massor av recept) Eller så lyxar man till det på helgen med Lchf pannkakor/våfflor. Finns massor av olika recept att testa.

En  ny upptäckt favorit frukost är LCHF-gröt. Helt underbart gott och mycket mättande.Jag gör detta recept som jag hitta på instagram (caisalintunen)

1ägg

1dl grädde

2 msk mandelmjöl

2 msk kokosflingor

Blanda allt i en kastrull och koka tills gröten tjocknar till lagom konsistens.

 

Kommentarer

  • K1 säger:

    Hur gör du/ni? Äter ni olika sorts mat i familjen?

    2013-02-07 | 18:52:53

Kommentera inlägget här: