diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Helgens experiment

Kategori: Mat och recept

 
Började med att jag skulle testa om det gick att koka kolasås av kaymakcream. Ni vet så man gör med kondeserad mjölk. Man kokar hela burken under lock några timmar och sedan har man fin kolasås.
Jag kokade burken mest som ett test och  jag visste egentligen inte vad jag skulle ha den till.
 
Medan den stod o koka några timmar tänkte jag testa göra fudge vilket jag sett lite recept på.
Och medan den kokar kom jag på att jag kanske skulle testa göra någon slags fudgekaka/paj istället och använda kolasåsen och ringla över. (om det nu skulle bli någon kolasås av burken förståss)
Gjorde en botten och tryckte ut i springform medan fudgen och burken stod på spisen och kokade.
 
Botten;
100g smält smör
1dl mandelmjöl
2dlkokosmjöl
Ställ i kylen
Jag var inte riktigt nöjd med botten men lägger ut hela receptet ändå efter önskemål på instagram. Ni kan utgå eller få inspiration av detta men kanske pröva göra lite annorlunda för att det ska bli ännu bättre! Skulle jag göra igen skulle jag testa att ta i lite sukrin eller kanske enbart ta mandelmjöl.
 
 Fudgereceptet;
Jag äter enbart sockerfri choklad och använde mig av cavalier mjölkchoklad som är sötad med stevia. Men tror det blir lika gott med mörk choklad om inte godare. Men jag tog vad jag hade hemma.!
 
4dl grädde
100g smör
65 gchoklad
1 tsk vaniljpulver
ev 1-2msk sukrin melis
Gör såhär
Koka upp grädden och lägg i chokladen att smälta med, ta i smöret och låt allt smälta och koka upp under omrörning.
Låt sedan småkoka, i ca 20-30 minuter.Har du termometer låt det bli120 grader Rör runt.
 
Häll fudgen i formen och låt svalna några timmar eller helst över natten.
 
 
 
Hur gick det med kolasåsen då?
Nja den kokade många timmar och blev tjockare i konsistensen och fick lite mer kolasmak, men inte så som kondenserad mjölk blir. Jag förstod att det inte skulle gå så bra att ringla över kakan. Så jag kom på att jag kunde blanda det med philadelphiaost och göra frosting istället.
 
Kolafrosting
1 burk kokad kaymak
200g philadelphiaost
2-3 msk sukrin melis
Bred på den svala kakan
 
Servera med färska jordgubbar!
Kolafrostingen är rätt omständig att göra. Eller inte omständig men det tar ju tid att koka kaymaken.
Kakan är rätt mäktig och blir god utan också så den kan hoppas över. Eller testa någon annan frosting. 
Har man brådis rekommenderar jag er att enbart göra fudgen, häll den då i en form klädd med bakplåtspapper.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: