diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Ändrade planer

Kategori: Allmänt

Sitter på ett tåg mot Stockholm istället. Kände inte för att köra i detta väder. Tåget var bara 6 min sent! Får hoppas på att det inte blir massa förseningar längs vägen.
Jag brukar lyssna på ljudbok i mobilen via storytel och det vore passande att lyssna klart på min bok nu. Men eftersom jag gör som typ hela Sveriges kvinnliga befolkning och just nu lyssnar på femtio nyanser av honom så vet jag inte om jag vågar haha tror ni killen bredvid mig hör något ur mina hörlurar?? Ni som läst boken förstår varför jag frågar!
Ha det fint

Kommentarer

  • eva-britt thiesen säger:

    Hoppas du får några fina dagar på kursen....Undrar lite om du inte är rädd att hamna i ketosidos(?) Surt blod. Min arb.kamrat åt lätt LCHF i 2 månader och var på kontroll där de sa att hennes blod var surt och att det var tur hon kom till kontrollen. Hennes långtidsocker var oxå förhöjt. Hon tog Lantus en gång om dagen men mycket sällan måltidsins. Hon är en godisgris utan dess like. Är ju nyfiken hur det går för dej och undrar om du snart skall på kontroll igen....
    KRAM eva-britt

    Svar: Hej! Tack det har vart bra dagar men skönt att vara hemma nu! Nej det är inget som oroar mig alls. Om blodsockret ligger stabilt finns ingen risk för ketoacidos. Däremot finns det något som kallas ketos men som är ofarligt. Jag hade snarare större risk att drabbas tidigare eftersom mitt socker kunde åka upp och ner.Jag klistrar in en text från kostdoktorn för att förklara skillnaden;Vad är ketos? Får man inte livsfarlig ketoacidos (surt blod) av lite kolhydrater?Nej. Det man får av lite kolhydrater kallas ketos och är en normal anpassning av kroppen som inte är farlig. Det skall inte sammanblandas med ketoacidos. Ketoacidos är ett farligt tillstånd som vanligen uppstår vid diabetes och insulinbrist (då blodsockret också är högt, >15) inte vid lite kolhydrater i kosten. Man kan mäta ketoner i urinen lätt med teststickor som kan köpas på apotek. Om dessa ger utslag så har man ketos (ger de inte utslag kan man ändå ha det, då ketoner i blodet inte alltid läcker ut i urinen). Det innebär att kroppen går till mycket stor del på fettförbränning, och även bryter ner fett till ketoner, som bränsle till hjärnan.Normalt är detta alltså helt ofarligt. Om man har diabetes, vanligen insulinbehandlad, och har ketoner i urinen SAMTIDIGT som ett högt blodsocker (>15 vanligen) är det dock tecken till att man är på väg mot ketoacidos på grund av insulinbrist. Man bör då ta mer insulin, dricka mycket vatten, och genast ta sig till akutmottagningen om man mår dåligt eller det inte snabbt går över. Återigen, detta tillstånd har inget känt samband med lite kolhydrater i kosten. Om något lär det i så fall ge minskad risk, eftersom liten kolhydratsmängd i kosten minskar insulinbehovet(www.kostdoktorn.se)

    Jag har ingen bokad tid till min diabetesläkare ännu men jag har en remiss här hemma på HbA1c (långtidsvärde socker) och kolesterol som jag tänkte försöka hinna iväg till vårdcentralen och ta imorgon eller nästa vecka. Tar ca 1v att få svar
    Ha det fint
    Kram Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-01-16 | 20:08:53

Kommentera inlägget här: