diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Forskning

Kategori: Allmänt

Forskning

På Svenska diabetesförbundets hemsida tar man en tillbakatitt på vad som hänt på diabetesområdet 2012 och blickar även framåt och berättar vad som kommer att hända 2013.
Det stod inget om min enkla forskning som pågått i 2mån och fått fantastiska resultat. hmmm konstigt. Jag tar minder läkemedel och blir piggare och friskare. Jag fick inget anslag till min forskning men den kostade i och för sig inte heller några pengar att bedriva. Äta gör man ju alltid! .Snarare har jag bidragit med pengar till staten då jag inte springer och hämtar ut lika mycket insulin och kanyler. Jag behövde inte heller någon trippelmagister i biologi för att förstå den enkla metoden att diabetiker bör undvika det som höjer blodsockret! Får se om det blir något nobelpris nästa år!!
 
Jag vill inte klaga på att det forskars. Tro mig jag skulle bli jätte glad om man kunde bota diabetes genom tex transplantation av insulinproducerandeceller. Även om man skulle kunna bota diabetes skulle jag inte övergå till "normalkost" 
När jag började med lchf var många  väldigt skeptiska. Jag vågade inte riktigt stå för att jag åt lchf att jag gick emot de traditionella kostråden där fett är typ livsfarligt som är så djupt inpräntat i så många och även tidigar inpräntat i mig själv. Jag har tidigare valt bort exempelvis smör. Jag  "skyllde" eller fick försvara mig  på min diabetes och berättade att jag åt lchf  för mitt blodsockers skull eftersom jag haft lite dåliga värden på sista tiden.
 
 Min absolut största anledning till att börja med lchf var såklart min diabetes och för att få bättre blodsocker men allt annat positivt det fört med sig gör att det är en livsstil jag kommer att fortsätta med även om forskning skulle göra att jag hade en fungerande bukspottskörtel och egen insulinproduktion.
Nu kan jag stolt säga att jag äter lchf och inte enbart för min diabetes skull.
 
Men att slänga ut massa pengar på forskning för att ta fram mediciner och tillverka massa olika nya insulinsorter då man samtidigt ger ut felaktika kostråd för att de ska kunna sälja mediciner som människor egentligen inte behöver tycker jag är knäppt. Lägg pengar på att ta fram sanningen bakom en av 1900-talets största skandaler istället. Minst 350 000 människor i Sverige har någon form av diabetes. Tyvärr är de flesta av dem felbehandlade och succesivt blir de sjukare än vad de behöver vara. Många får komplikationer som skulle kunnat undvikas.
Positivt är att socialstyrelsen godkänt lchf som behandlingsmetod åt diabetiker typ 2.  Men jag tycker inte att det händer så mycket på typ 1 fronten. Varför är det så egentligen? Det är ju en sån självklar behandling. Tyvärr har det förmodligen med pengar att göra. Klart att läkemedelsföretagen vill tjäna pengar. jag upplever också en stor rädsla inom sjukvården. Trots att de ser att människor får stora hälsovinster utav kosten så vågar de inte riktigt erkänna och inse att de tyvärr också blivit lurade av fettskräcken. De vågar inte gå mot strömmen. Detta är inte så konstigt som jag själv tidigare skrev tyckte jag själv att det först var jobbigt att stå för att jag nu frossar i fett!! 
Men tänk va många som kunde sluppit hemska komplikationer som njurskador, blindhet och amputation om de inte levt med  kostråd som gör dem sjuka.
Men jag tycker det känns hoppfullt ändå, lchf för typ 2or har fått bra genomkraft nu väntar jag bara på att lchf ska accepteras och slå igenom som behandlingsmetod till typ 1or också. Jag har sett att det finns endel typ 1or därute och ju fler vi blir som visar positiva resultat kan ingen snart blunda för den enkla naturliga vägen längre.
Otroligt lycklig över att det finns de starka läkare som vågat gå mot strömmen tack bla Andreas Eenfeldt och Annika Dahlqvist. Ni har inspirerat många och räddar liv!
 
Kram

Kommentarer

  • anna säger:

    Tror du att detta skulle kunna fungera på Johanna? Jag blir tokig snart på detta socker. Mvh anna

    Svar: Hej! Jag är övertygad om att alla diabetiker mår bättre med lchf kost dock är det tyvärr lite svårt med barn i dagis/förskola och skola då jag antar att de som vid andra specialkoster eller vid allergi måste ha läkarintyg.Tyvärr tror jag inte att det är möjligt att få lågkolhydratskost men jag vet inte helt säkert. Det går ju i skolmatsalen om de är lite äldre och själva har kunskap att välja att plocka av det man kan äta. En annan aspekt jag funderar över med lchf för barn är att de måste förstå och inte "sörja" /tycka att det går miste om något. Detta är något som jag som vuxen funderade väldigt mycket på innan jag övergick till lchf jag tänkte mycket på allt jag INTE skulle få äta och tyckte synd om mig själv för att jag sldrig skulle få äta mitt älsklingsgodis osv. Men det har gått över och det gjorde det snabbt. Nu ser jag och fokuserar istället på allt jag FÅR och dessutom VILL äta. För jag vet att det är så värt det. Jag känner absolut inte saknad eller att jag går miste om någonting. Dessutom finns det godsaker att äta med lchf också men som inte påverkar blodsockret och välmåendet! Men det jag inte riktigt vet är om det blir jobbigt psykiskt för ett barn att inte få äta vad som helst. Jag kan jämföra det med min minste som är allergisk mot vete och mjölk. Han är bara 3 år men förstår att han inte kan äta allt som alla andra för att han blir sjuk. Men det jag har vart noga med är att han aldrig blir utanför och inte får om alla andra får. Jag har alltid erbjudit honom något annat . Nu är han visserligen bara 3år men han förstår och mår aldrig dåligt över att han ibland får annorlunda Kram
    diabetestypettlchf

    2013-01-07 | 00:37:29

Kommentera inlägget här: