diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Kokosnöt

Kategori: Allmänt

Barnen fick roligt mellanmål idag! Själv tyckte jag det var för sött så jag kunde inte dricka.
 
Resten av nöten blev till underbara kokoschips.
 
Kokoschips
 
Gör så här:
Öppna den färska kokosnöten och ta ut fruktköttet. Hyvla kokosen i tunna skivor med en osthyvel. Lägg kokosstkivorna på en plåt med bakplåtspapper,  om du vill kan du pudra över med fsukrin eller sukrin melis( sukrin i florsockerform) och rosta kokosen i 180°  mitt i ugnen ca 5-10 min.
 
 
Att få upp nöten var inga problem. Det finns 3 prickar uppe på en kokosnöt och en av dem är alltid "mjukare" än de andra. Jag borrade ner en vinöppnare för att göra ett hål. Barnen drack ur och när nöten är tom är det bara att släppa den från axelhöjd mot cement /asfalt.
Men sen va det klurigare att få loss köttet från skalet i lagom stora bitar. Men några svordomar senare så fick jag in tekniken ;) Det var även rätt svårt att hyvla med osthyveln så jag tog fram maskinen och skivade istället.
 
Lite knepigt att göra men gud så gott. Perfekt till fredagsmyset även barnen älskade dem!

Kommentarer

  • Emma säger:

    Så kul att följa dig min vän <3

    2013-01-18 | 20:09:50
  • En annan Annika säger:

    Jag borrar också hål med vinöppnaren, häller ut vätskan och lägger kokosnöten i ugnen - 20 minuter i 200 grader. Häll ut vätska igen. Ibland spricker skalet i värmen, oavsett så är det lätt att slå sönder nöten med baksidan av en kniv. Köttet lossnar enkelt från skalet när det torkat lite.

    Svar: Åh tack för tipset! Det ska jag testa jag har 2 nötter kvar här hemma!
    diabetestypettlchf

    2013-01-19 | 10:16:49

Kommentera inlägget här: