diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Jag och min diabetes går på fest

Kategori: Allmänt

Hej
Igår var det dags för tjejkväll hemma hos min vän Emma. Mycket prat, skratt och till och med endel dans :) Super trevligt!
 
Tänkte berätta för er hur jag gör och tidigare gjorde med alkohol.
Dels ur diabetes perspektiv och även ur numera LCHF perspektiv.
 
Vid fest/ utgång drack jag  tidigare öl eller vin. Av öl fick jag såklart högt blodsocker och fick parera med insulin. Ofta fick jag väldigt höga värden vid just fester vilket även kan bero på att det oftast serveras snacks till.
 
Att vara på topp att vara social och försöka visa sin bästa sida om det kanske är en tillställning där man presenterar sig för mycket nya människor och samtidigt ha ett blodsocker som helt plötsligt ligger på 25 är krävande och jobbigt både fysiskt och psykiskt.
Man försökte parera med insulin.
Ooops plötsligt var det dags för dans och blodsockret sjönk så att man fick trycka i sig lite druvsocker.
Som ni märker kan man inte strunta i eller välja att blunda för sin diabetes även om det ska vara fest, trevligheter och alla är avslappnade och glada.
 
Det är inte bara de höga värdena i samband med alkoholintaget man ska oroa sig över som diabetiker.
Utan på natten och dagen efter så vänder det.
Pga att levern måste bryta ned alkoholen så hämmas dess glukosproduktion vilket gör att blodsockret sjunker under natten och dagen efter. Man måste alltid äta något innan man går och lägger sig för att undvika  att bli för låg.  Har man då släppt på spärrarna och druckit för mycket kanske man inte känner av symtomen lika lätt vilket är livsfarligt.
 
Jag drack och dricker alkohol vid vissa tillfällen men jag dricker aldrig såpass mycket att jag tappar kontrollen om min diabetes. Det går inte att släppa kontrollen som diabetiker.
Såklart har jag numera andra själ för att inte släppa kontrollen. Jag är förälder.
Men jag pratar även om tiden innan jag hade ett föräldransvar.
Jag har valt att inte dricka sprit, jag är 29 år och har aldrig beställt och eller druckit en drink på krogen. Detta för att jag inte vågar tappa kontrollen.
 Öl och vin känner jag att jag kan kontrollera men sprit verkar så lurigt så jag har inte vågat. Eller man kan säga att jag lärde mig av mitt misstag då jag var ung och tappade kontrollen helt och hållet. Kommer inte ihåg så mycket mer än att mamma satt vid min säng hela natten och tog blodprov efter blodprov och att hon pratatde med sjukhuset gång på gång och om jag inte minns fel matade hon mig med fil hela natten.
 Sedan dess har jag aldrig vågat dricka sprit och aldrig heller tappat kontrollen.
 
Nu då med LCHF?
Nu dricker jag inte öl längre utan enbart rödvin och vid nyår drack jag ett glas mousserande.
Jag är såklart lika noga med att inte släppa kontrollen och dricker inte så mycket.
Men jag tycker att det kan vara gott med ett glas rött till maten.
Numera kollar jag upp sockerhalten i vinerna och försöker köpa vin med så låg sockerhalt som möjligt.
Igår på tjejkvällen gjorde Morbergs sällskap. Gott och innehåller mindre än 3g/100 ml.
Sockerhalten på vinerna kollar ni på systembolagets hemsida.
Mina värden håller sig stabilare med LCHF även när jag går på fest och eller dricker alkohol. Men lite högre kan det bli ibland ca 10 men jag åker inte plötsligt upp till 25 vilket är väldigt skönt.

Kommentarer

  • Jimmie säger:

    Jag brukar köra på Pripps Blå Pure, den har låg sockerhalt. Finns det fler öl att rekommendera? Är ingen vindrickare av mig alls.

    Länk till ölen: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Pripps+bl%C3%A5&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=190837&varuNr=11400&filters=searchquery%2c#

    Svar: Hej!Jag har köpt sockerfri cider (xide Bright) några gånger också de kan jag rekommendera fast 1a gången jag smakade tyckte jag det var förbaskat sött men har nu vant mig (lät som jag drack det dagligen "vant mig" hihi) o kan va kul att variera sig o inte bara dricka vin. Jag har själv inte testat men vet att det finns öl som heter solsidan, Spendrups Bright Brew tror dock solsidan är beställningsvara på många ställen
    Ha det fint// Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-07-03 | 15:51:23
    Bloggadress: http://jimmitjoo.se
  • Jimmie säger:

    Tack för svar! Hade ingen aning om att det fanns sockerfri cider, den ska absolut provas! :)

    2013-07-05 | 16:00:36
    Bloggadress: http://jimmitjoo.se

Kommentera inlägget här: