diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Pulled pork

Kategori: Mat och recept

Har stött på pulled pork lite var stans den senaste tiden. Det verkar blivit trendigt. 
Långstekt barbecuekryddad karre. Pulled syftar till att man drar isär det mycket möra köttet med 2 gafflar.
 
Jag var såklart tvungen att testa detta och hittade på ett LCHF-vänligt recept.
Började med att koka egen barbecuesås eftersom det är svårt att hitta sockerfri sådan.
 
Barbecuesås
3dl passerade tomater
1 pressad vitlöksklyfta
2tsk sambal oelek
1 msk stevia
1 krm ingefära
1 lagerblad
vitpeppar
salt
1,5tsk liquid smoke
 
Koka ihop allt ca 20 min smaka av med salt och peppar.
 
 
Pulled pork
olja
1 fläskkarré (jag hade ca 1,3 kg)
barbecusåsen
2 dl buljong (jag använde min egenkokta buljong)
0,5 st gullök
chiliflingsalt
vitpepar
 
Gör så här
Sätt ugnen på 100-125 grader
Olja in en ugnsäker gryta av järn.
Skölj och torka karren torr gnid in den med chiliflingsalt och peppar och lägg den i grytan
Skala och klyfta löken
Häll barbecuesåsen och buljong över karren
lägg löken runt om
Sätt på locket och ställ in grytan i ugnen ca 5 timmar 125 grader eller 6-7 timmar i 100 grader
 
Det blev supergott till och med sambon som säger sig hata vitlök och lök gillade det. Så om man inte har en sådan i sin familj kan man gottligen lägga ner lite mer lök än vad jag gjorde och även ett par hela vitlöksklyftor i grytan.
Skulle jag göra om det skulle jag dra ner på buljongvätskan och bara ta 1 dl eller kanske till och med utan alltså bara använda barbequesåsen.
Här har ni i alla fall ett recept att utgå ifrån!
 
 

Kommentarer

  • --McDuff säger:

    Vi provade den i påskhelgen med Coleslaw sallad (LCHF) till och det blev väldigt gott. Tack för receptet men var hittar man "Liquid Smoke".

    Svar: Åh gott med coleslaw till! Jag köpte min på ica maxi fanns mitt emot kryddhylorna har för mig att den stod bland barbequesåser o sånt. Jag ska kolla när jag ska åka o handla sen mer exakt vad den stod bland
    diabetestypettlchf

    2013-04-04 | 17:39:00

Kommentera inlägget här: