diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Baconlindad rotfruktskaka med parmesan

Kategori: Mat och recept

På nyår gjorde jag en rotfruktskaka som blev väldigt god, till och med sambon vågade smaka och han gillade den. Han brukar fly bara han hör ordet rot eller annan grönsak än gurka :)
Jag brukar inte vanligtvis äta så mycket morot och palsternacka pga kolhydratinnehållet, men valde att göra det på nyår. Kakan blir säkert lika god om ni byter ut mängden palsternacka och morot till tex extra vitkål eller rotselleri om ni vill ha en striktare variant.
Kakan förberedes med fördel dagen före!
 
Baconlindad rotfruktskaka med parmesan
2 paket bacon
250g vitkål
200g rotselleri
200g kålrot
2 morötter
100 g palsternacka
400g riven parmesan
2,5 msk guarkärnmjöl
3msk finhackad basilika
2 msk finhackad körvel
2msk finhackad timjan
Gör så här
Sätt ugnen på 185 grader. Klä en avlång  sockerkasform /brödform med baconskivor genom att lägga skivorna rakt över  formen så att ändarna hänger ut på kanterna. Låt skivorna överlappa varandra.
Skala och riv rotfrukter, kål och parmesanosten grovt. Blanda rotfrukter,parmesanost, basilika, körvel, timjan och guarkärnmjöl  i  en stor bunke. Smaka av med salt och peppar. Pressa ut vätskan från blandningen och fyll den baconklädda formen.
 Vik över baconändarna så att skarvarna  överlappar varandra.
Kakan ska ligga under press när den gräddas, så placera ett smörpapper alt folie ovanpå potatiskakan och ställ en tung form eller annat ugnståligt tungt  material ovanpå. Min kaka nådde inte riktigt ända upp i kanten så jag ställde en till brödform i och där efter en tung kockumform på.
Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 60 minuter. När kakan är klar så ska den kallna under press i kylskåpet ett par timmar helst över natten.
Innan servering skär du kakan i 0,5-1  cm tjocka skivor och steker dem i lite smör i en stekpanna tills de är  genomvarma och fått fin färg. jag stekte i grilljärn för att få snyggt mönster.
 

Kommentarer

  • Milla säger:

    Den ser väldigt god ut och jag tänkte prova på att laga den till helgen, har dålig koll på vad guarkärnmjöl är och finns det något annat jag kan använda istället? Tack för att du delar med dig på bloggen och dina erfarenheter gällande typ 1-diabetes!

    2014-01-08 | 21:47:35
  • Milla säger:

    Den ser väldigt god ut och jag tänkte prova på att laga den till helgen, har dålig koll på vad guarkärnmjöl är och finns det något annat jag kan använda istället? Tack för att du delar med dig på bloggen och dina erfarenheter gällande typ 1-diabetes!

    2014-01-08 | 21:47:36
  • Milla säger:

    Den ser väldigt god ut och jag tänkte prova på att laga den till helgen, har dålig koll på vad guarkärnmjöl är och finns det något annat jag kan använda istället? Tack för att du delar med dig på bloggen och dina erfarenheter gällande typ 1-diabetes!

    Svar: Hej! Kul att du vill testa receptet. Guarkärnmjöl kan man anv till redningar av såser mm o innehåller inte lika myket kolh som andra redningar som tex vetemjöl, maizena mm. Min Ica maxi har fått in lchfklubbens produkter så jag har köpt där,, finns att beställa på lchfklubben på nätet också. Jag anv lite i kakan för att binda vätska, går säkert utan också men jag ville vara på den säkra sidan att den skulle bli kompakt o hålla ihop :) jag skulle kunna tänka mig att det går att ha i lite fiberhusk också istället.. Det binder ju också vätska och det e lite lättare att få tag i om du inte redan har så brukar det finnas i de flesta matbutiker på glutenfria hyllan. Om man inte äter lchf funkar det ju med maizena lycka till o smaklig måltid i helgen :)
    diabetestypettlchf

    2014-01-08 | 21:47:36
  • milla säger:

    Hej! igen! Rotfruktskakan blev såååå god! Tusen tack för receptet :)

    2014-01-12 | 12:42:43
  • milla säger:

    Hej! igen! Rotfruktskakan blev såååå god! Tusen tack för receptet :)

    Svar: Kul att det blev lyckat!
    diabetestypettlchf

    2014-01-12 | 12:42:44
  • Anna säger:

    Hej,

    Jätteintressant recept som jag ska pröva! Jag undrar dock om dethär med att kakan ska ligga under press, både under gräddning och medan den svalnar. Vilken funktion fyller det?

    Svar: Så att den blir kompakt kaka och sedan går att skära i skivor. Så att den håller ihop annars e risken att den faller isär eller blir mer som en gratäng. //ha det fint
    diabetestypettlchf

    2014-01-29 | 08:55:06
  • Anna säger:

    Hej,

    Jätteintressant recept som jag ska pröva! Jag undrar dock om dethär med att kakan ska ligga under press, både under gräddning och medan den svalnar. Vilken funktion fyller det?

    2014-01-29 | 08:56:04
    Bloggadress: http://diabetestypettlchf.blogg.se

Kommentera inlägget här: