diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Hallon och mascarponebomb

Kategori: Mat och recept

 
Hallon och mascarponebomb
sorbet
500g hallon
1 dl vatten
1 äggvita
1 dl sukrin melis
Gör så här
Koka upp hallon, vatten och sukrin i en kastrull. Ta kastrullen åt sidan och låt kallna. Mixa blandningen slät med mixerstav. 
Vispa äggvitan till ett fast skum i en ren bunke. Vänd ner äggvitan i hallonpurén och blanda noga. Frys i glassmaskin.
Mascarponeglassen
4 äggulor
2 dl grädde
250 g mascarpone
1 dl sukrin melis
1 tsk vaniljpulver
Rivet skal från 0.5 st lime
Gör så här
Rör  äggulor och mascarpone till en jämn smet blanda i övriga ingredienser och vispa en liten stund.
Frys i glassmaskin.
Bomberna
Klä en stor bunke eller flera småformer med plastfolie. Bred sorbet i botten och runt om kanterna. Frys några timmar och fyll sedan på med mascarponeglassen. Frys.
Ta fram bomberna en stund innan servering, de små ca 10 min före. Ta ur formen och servera med exempelvis granatäpple och chokladganache
 
 
 

Kommentarer

  • Anna säger:

    Hej! Läste artikeln om dig i Lchf magasinet. Härlig läsning! Jag är inte själv diabetiker men har sedan länge ätit lchf. Nu har min bonusdotter på 8 fått diabetes och jag undrar om du har någon erfarenhet av lchf, diabetes typ 1 och barn? Hittade ingen 'kontakt' ruta så därför skriver jag här... Vänliga hälsningar Anna

    Svar: Hej!Jag har fått mkt frågor om detta och det är helt ok för barn att äta lchf. Tyvärr kan det vara svårt att göra det fullt ut med tanke på mat i skola osv..Förmodligen skulle ni inte få ngt stöd från sjukvård/ dietist om ni tog upp lchf/ lågkolhydratkost. Utan de skulle säga att barn behöver kolhydrater. Kolhydrater är det ända näringsämnet som inte är livsnödvändigt, däremot är glukos livsnödvändigt, men detta kan kroppen själv tillverka från fett o protein via glukoneogenesen! Sedan heter det ju faktiskt low carb inte no carb så lite kolh får man ju i sig, Men jag tycker man kan byta ut mycket och hitta bra alternativ som inte påverkar blodsockret i sin vardag även om man inte bestämmer sig för att äta strikt lchf istället för att följa rekommendationerna att äta mest av det som påverkar blodsockret( kolhydrater) och sedan parera med insulin. Bakverk o efterrätter tex kan ni med fördel göra lchf- vänliga, det är minst lika gott som vanligt :) Fast det vet du ju förmodligen själv eftersom du äter enl LCHF :)
    Ha det fint// Jasmine
    diabetestypettlchf

    2014-01-09 | 12:33:13
  • Warda säger:

    Hej Jasmine.

    Hittade din blogg av en slump då jag letade info om lchf.
    Jag har haft diabetes i snart 11 år(är 21) och har otroligt högt hba1c. Har just nu 117 och hade mer än 120 för 1 månad sedan. Vill satsa på att få ner hba1c(har misskött min diabetes i 3-4år) och känner att nu när jag är vuxen så måste jag ta tag i detta för min egen skull.

    Mitt stora problem är maten. Det blir alltid så svårt att veta vad jag ska köpa vilka frukter/bröd/flingor osv. Vill nu verkligen testa lchf men vet inte vart jag ska börja. Är det dyrt att äta lchf mat varje dag? Även fast jag aldrig testat lchf så känns det bara så rätt.

    Mitt blodsocker är som en berg och dalbana jämt vilket är frustrerande. Vaknade tex en morgon och hade 7mmol/ i blodsockret åt pauluns flingor och efter 1-2-timmar så låg mitt blodsocker på 17mmol. Usch frustrerande minst sagt.
    Skulle uppskatta din hjälp.

    Hälsningar,
    Warda

    2014-02-06 | 20:51:16

Kommentera inlägget här: