diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Tillbaka till kylan och nyårstips

Kategori: Allmänt

Hej
Då var man tillbaks från en underbar semester.
Sola, bada, äta, slappa hihi
Diabetesen skötte sig någorlunda på resan, första dagarna var sockret lite bångstyrigt och inte gjorde som jag ville pga tidsomställningen och även pga att jag hade ont i halsen och dessutom de kvinnliga hormoner som infinner sig i kvinnans kropp 1 gång/ månad och som för mig alltid resulterar i högt blodsocker dagen innan mens allt på en gång resulterade i årets högsta blodsocker som låg på 14 nånting.. Men men egentligen inget att bry sig om, hade det vart för lite mer än ett år sedan så hade jag sådana höga värden dagligen..
 Men sen så fick jag pli på min diabetes och mitt blodsocker!
Maten var jättebra, hotellet hade flera resturanger varav en buffe som vi vanligtvis åt på samt tre ala carte som man kunde boka in sig på 1 gång /vecka utan kostnad.
Fanns alltid något bra jag kunde äta ofta bra  tillbehör också som stekt vitkål, gratinerade auberginer, broccoli och blomkål i olika former. Det som sagt kan vara svårt är ju att få i sig tillräckligt med fett, men det fanns alltid ostar samt massa goda smaksatta olivoljor som jag tog för vana att dränka min sallad i :)
 
Om ni någon gång åker till dominikanska, se till att göra en utflykt till Paradise Island.
Helt magiskt!!
 
Väl hemma har jag ju även hunnit fira jul och min födelsedag tillsammans med familj och alla goa syskon! har även hunnit med en Håkan Hellström konsert som var helt underbar!!!!
 Nu håller jag på att planera nyår, vi får vänner hit och jag har tänkt ut en ungefärlig meny, får se vad det blir i slutänden men så här har jag tänkt på ett ungefär;
Förrätt: Ostboll med parmachips och ruccolacreme. ( Bollarna är riven Västerbotten ,ricotta o kryddor.)
Varmrätt: Helstekt kalvytterfile med italiensk baconlindad rotfruktskaka med ugnsbakad tomat och haricot verts och cognacsås. ( rotfruktskakan ska innehålla kålrot, rotselleri, morot, vitkål ev lite palsternacka, parmesan och blandade färska örter som basilika, timjan och körvel) 
Efterrätt: Liten hallonsorbetbom fylld med mascarponecrem/glass, serverad med chokladsås eller ev choklad lakrits (har inte riktigt bestämt) och garnerat med granatäpple.  (allt såklart sockerfritt!!)
 
Vad ska ni äta för gott på nyår?
 
Härom dagen var jag duktig och jämförde sockerhalt på mousserande till nyår. Ni vet väl att ni kan kolla sockerhalten på de flesta viner mm på systembolagets hemsida.
Jag fick fram tre bra bubbel med låg sockerhalt, men tyvärr fanns ingen av dem i vår butik, men jag delar med mig av tipset till er ifall ni har mer tur i eran butik.
 
La vida al camp 129 kr 3g/l
Boschendal 98kr 4g/l
Clotilde Davenne  120 kr 4g/l
Jag får helt enkelt leta vidare, hojta till om ni har något ni vet :)
 
Nä nu ska jag börja förbereda maten, perfekt när delar av maten  kan förberedas dagen innan, ska börja med rotfruktskakorna och efterrätten!
 
Önskar er ett riktigt gott nytt år

Kommentarer


Kommentera inlägget här: