diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Glädjetårar

Kategori: diabetes

Jag ringde diabetesmottagningen idag för att få ut ett recept på ny blodprovs "pistol" eftersom min börjat krångla samt för att få ett munstycke till att kunna ta i armen eftersom mina fingertoppar just nu inte mår så bra.
Passade på att fråga om svaret på mitt senaste HbA1c kommit!
Jag började skaka när hon berättade att det låg på 48. Så fort vi lagt på kom glädjetårarna.
Inte för att jag kämpar med att få mitt socker så här bra, för det är faktiskt rätt enkelt och LCHF är ingen uppoffring för mig utan numera mitt sätt att leva och jag trivs bättre än någonsin. 
Men det som gör mig så lycklig är att jag orkade ta tag i mitt liv och ta hand om min sjukdom.
Samt att jag vågade ta beslutet att köra på det som jag trodde var bäst för mig. Och att det nu ger så himla bra resultat. Tidigare var det en ond spiral man orkade knappt testa blodsockret för att man ville inte bli besviken Jag  gav upp att försöka "överlista" min diabetes och mitt blodsocker och blev sjukare och sjukare.
Men nu blir jag friskare och friskare!
 
Jag började med LCHF 9 november och då låg mitt senaste HbA1c på 78 och nu alltså på 48.
Över 62 är otillfredsställande och under 52 klassas som optimal kontroll 
 
12/10     78
14/12     70
18/1       58
3/4         48
 
Nä nu ska jag fira med en kopp kaffe med lite extra grädde :)

Kommentarer

  • Urszula säger:

    Grattis, fantastiskt gjord av dig. Lycka till i fortsättningen.

    Svar: Tack!
    diabetestypettlchf

    2013-04-15 | 12:52:29
  • Maria säger:

    Grattis!!!!

    Svar: tack!
    diabetestypettlchf

    2013-04-15 | 13:56:00
    Bloggadress: http://majalotta.blogg.se
  • Maria säger:

    Såg förresten att i Kalmars landsting kan man nu få LCHF kost på sjukhus! Hoppas fler tar efter!

    Svar: Ja jag läste det med o blev så glad! Ja precis hoppas verkligen fler tar efter!
    diabetestypettlchf

    2013-04-15 | 13:57:48
    Bloggadress: http://majalotta.blogg.se
  • Helena säger:

    Vad roligt! Grattis!

    Svar: Tack!
    diabetestypettlchf

    2013-04-15 | 14:46:56
  • MickeB säger:

    Härligt, la in en länk hos Kostdoktorn

    Svar: Tack!
    diabetestypettlchf

    2013-04-15 | 15:48:25
  • Farmor kaisi säger:

    Härlig läsning, njut av det nua goda livet!

    Svar: Tack!
    diabetestypettlchf

    2013-04-15 | 21:36:16
  • Filippa säger:

    Kanon! Vad roligt att det funkar! :)

    Svar: Tack!
    diabetestypettlchf

    2013-04-15 | 21:38:49
  • Pernilla säger:

    Grattis!!!
    Brukar kika in här ibland och följer dig även på Instagram. Jag brukar rekommendera din sida till människor med diabetes som är rädda för LCHF.
    har inte själv diabetes men har ätit LCHF i snart ett år och mår toppen.
    Önskar att fler vågade!
    Grattis än en gång!!

    Svar: Tack och va bra att du rekommenderar dem hit! Önskar också att fler vågade!
    diabetestypettlchf

    2013-04-15 | 22:15:47
  • Sandra i sagarden säger:

    Coolt! Jag hade nästan hba1c på 52 under graviditeten, men efteråt när jag har haft svårkontrollerat bs (innan jag började med LCHF alltså) så har det säkert stigit. Men jag märker att bsvärdena hålls lägre och lägre hela tiden nu, utan problem!! :D

    Svar: Va skönt att du märker att de blir lägre utan problem!Ha det fint
    diabetestypettlchf

    2013-04-16 | 20:44:50
    Bloggadress: http://sandra.neuman.fi
  • susanna säger:

    FANTASTISKT o vad härligt

    snacka om bevis för att LCHF funkar även för typ 1-or

    2013-04-18 | 21:19:45
    Bloggadress: http://www.soderhagen.ax
  • Lenita säger:

    En fråga!
    Träffade min diab.sköterska idag och fick bekräftat bättre Hba1c. Jag förklarade hur mycket bättre jag mått och mår på denna kost, men som vanligt upplevde jag stort motstånd för att äta på detta sätt som typ 1:a.

    Diabetessköterskan förklarade att det var risk för ketoacidos (som naturligtvis är allvarligt) med denna kost. Att man sänker sina insulindoser så mycket att man får insulinbrist. Hon pratade oxå ngt om att insulinet inte passerar levern som hos friska och att detta har betydelse för utvecklingen av ketoacidosen.

    Har du eller ngn annan typ 1:a på LCHF hört samma sak??? Jag är förundrad.....

    Svar: HejSkönt att du också fått bättre HbA1c.
    Jag förstår inte riktigt vad hon menar. Så länge inte sockret är högt kan man ju inte få ketoacidos.?? Här skrev jag ett inlägg om ketoner, ketos och ketoacidos http://diabetestypettlchf.blogg.se/2013/march/ketoner-ketos-ketoacidos.html
    Det där med levern vet jag inte riktigt men troligtvis menar hon att hos friska samspelar insulinet med levern som frisätter glykogen för att upprätthålla normal blodsockernivå.
    Och att hos personer med diabetes tycks insulinets reglerande effekt på sockerutsläppet från levern vara nedsatt. Det leder till att sockerutsläppet från levern dels blir för stort, dels kommer vid fel tidpunkt. Hon kanske menar att pga lite insulin skulle levern pytsa ut mer socker. Men det märker man ju isåfall på sitt blodsocker eller hur! Jag var faktiskt mer rädd för ketoacidos innan LCHF när mitt socker var väldigt opålitligt och svajigt
    Ha det fint
    diabetestypettlchf

    2013-04-18 | 21:27:46
    Bloggadress: http://lemakipiha.blogg.se
  • Majoren säger:

    Grattis 48ggr till dig, och grattis till alla diabetiker som hittar din fina blogg och får inspiration!

    Svar: Tack!
    diabetestypettlchf

    2013-04-18 | 22:55:42
  • Insulina säger:

    Hejsan! Kul att det gått ned så mkt!

    Hur har de andra värdena ändrats? Tänker främst på kolesterolet

    Svar: HejJa de är jätte kul! Tog enbart HbA1c denna gång. senaste kolesterolvärdena som jag tog i slutet på januari och hur jag ser på det hittar du här: http://diabetestypettlchf.blogg.se/2013/january/provsvar.html
    Ha det fint
    diabetestypettlchf

    2013-04-24 | 20:42:45
    Bloggadress: http://insulina.shapemeup.se
  • Elin säger:

    Typ 1 diabetes sedan 14 år, nu 46 år. Började med pump 20 12. Hba1c 64.
    Började med LCHF 17 feb 2013, Hba1C 53.
    Idag, nästan tre månader senare Hba1C 48, dvs normalt. Glad! Men hoppas på ännu bättre för på sistone har jag ofta haft högt (samt under många resor). Får konstigt nog högt när jag sportar intensivt?????

    Svar: Åh va kul att Hba1c var så bra!! Jag har mailat dig men ang höga värden då du sportar kan det vara intressant för er andra som läser att veta att det kan bero på att;vid fysisk aktivitet/ träning så utsöndrar kroppen adrenalin. Adrenalin är ett stresshormon som i sin tur signalerar levern att frisätta mer glukos från kroppens förråd av glykogen.
    Jag upplever också förhöjt blodsocker vid träning. Och i o med att man har mindre insulin nu i kroppen pga LCH märks detta tydligare. Tidigare hade jag så mkt snabbinsulin i kroppen så att de "tog över" glykos frisättningen och "vann" och jag blev låg istället.
    Ha det fint Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-05-07 | 09:47:03

Kommentera inlägget här: