diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Tallriksmodellen

Kategori: Allmänt

Kul med de senaste dagarnas prat om tallriksmodellen tycker jag!
Äntligen ska nordiska näringsrekommendationer och Svenska livsmedelsverket se över sina rekommendationer. Bort med lite kolhydrater!! På tiden tycker jag.
Däremot sägs det inget om fettet så jag antar att det inte blir några förändringar där utan att de står fast vid att fett är farligt samt att andelen fett kommer att vara den samma.
De kommer i stort sätt ta bort en potatis och lägga till mer grönsaker och de nämnde även protein men som sagt inte ett ord om fett. Eller jo indirekt är ju fettet inblandat eftersom de inte korrigerar/ tar bort fett utan istället kolhydrater!
Det är skönt att äntligen kolhydraterna lyfts fram som "boven" men jag längtar tills den dagen då det även erkänns att fett inte är farligt.
Jag hoppas även detta kan leda till att de helt knäppa och ologiska kostråden till diabetiker ses över. För det är verkligen på tiden.
 
Kul att kostdoktorns sida har fått fem gånger fler diabetiker på sin sida på kort tid! Känns som att fler och fler börjar inse de felaktiga kostråden.
 
 

Kommentarer

  • Antonia säger:

    Hej!

    Gud vad skönt att jag hittat din blogg (pust). Jag har diabetes typ 1, och mitt blodsocker har varit katastrof i över 1,5 år. Har haft allt mellan 120 och 70 i HbA1c under den nämnda tidsperioden. Jag tränar massor och är gruppträningsinstruktör inom BodyAttack, Crossfit, Afrodans mm. och är väldigt intresserad av hälsa, träning och kost. Mina rekommendationer från min dietist, läkare och sköterska är att öka andelen långsamma kolhydrater på tallriken för att stabilisera upp mitt blodsocker. Just nu ser en typisk tallrik ut ungefär 1/4 protein, 1/4 fett, 2/4 grönsaker/rotfrukter, och väldigt sällan någon "ren" kolhydratskälla så som pasta, eller ris. Detta mår jag bra av, och har lättast att hålla mitt blodsocker på. Jag är absolut inte rädd för kolhydrater kopplat till vikt, utan endast ur hälsosynpunkten/blodsockersynvinkeln. Min fråga är hur jag ska förhålla mig till mina vårdkontakter på sjukhuset? Jag vill ju bara att mitt liv ska funka och må bra.

    Svar: HejKul att du hittat hit! Samma här inte rädd ur ett vikt perspektiv utan mår bättre utan kolhydrater och det är lättare att få bra blodsocker värden. Det där med vårdkontakter är svårt tycker jag. Min läkare är kritisk nu var det dock ett tag sedan jag träffade honom och det ska bli spännande att se vad han har att säga ang mitt kraftigt förbättrade hba1c och mitt nya välmående. Men förmodligen kommer han bara klaga på kolesterolet. De får väl tro som de tror känner jag tillsist kommer de fatta att de haft fel. Men det är tråkigt när man inte kan känna att man har stöd från sjukhuset trots att man uppenbarligen mår 1000ggr bättre än med deras rekommendationer...Jag har inte träffat en dietist på väldigt länge det gjorde jag bara de första åren så det har jag ingen erfarenhet av. Min nys sjuksköterska däremot var lite mer positiv för hon hade hört så många o fler o fler prata om LCHF (framförallt typ 2or) så hon tyckte att det var kul att jag mådde så mkt bättre vid senaste besöket men hon sa att man behöver ju inte bli fanatisk men jooo jag är en trogen sektmedlem hihihi
    Ha det fint
    Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-04-13 | 14:18:58
    Bloggadress: http://fullfrulle.blogg.se
  • Insulina säger:

    Hej! Hur har dina värden förändrats med lchf? Hba1c, kolesterol osv? Verkar som de flesta reagerar olika. Själv äter jag lowcarb men undviker mättat fett. Funkar super bra!
    Med vänlig hälsning, Insulina

    Svar: Hejom mina senaste provsvar kan du läsa här
    http://diabetestypettlchf.blogg.se/2013/january/provsvar.html
    Har precis skickat in ett Hba1c som jag borde få svar på när som helst. Kul att det funkar bra för dig med! Ha det fint
    diabetestypettlchf

    2013-04-14 | 09:15:49
    Bloggadress: http://insulina.shapemeup.se

Kommentera inlägget här: