diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Hem ljuva hem & ett försök att leva sockerfritt

Kategori: Allmänt

Äntligen hemma igen. Skönt att komma hem och träffa familjen och sova i sin egen säng.
 
 
En sak som slagit mig är att det ta mig tusan är socker i allt.
Jag försöker undvika socker helt och hållet även om en produkt innehåller mindre än 5 g kolhydrater/100g.
Men detta gör det lite svårare tex som nu när jag har varit på resande fot och försökt äta lämplig mat. På en pizzeria tex beställer man en sallad men då man ber dom att titta om såserna/dressingarna innehåller socker så gör som självklart det. Jag har räddat detta genom att de haft egengjord tzatziki. Eller då jag köpte en plocksallad på ica så köpte jag fet bearnaisesås istället.
 
Max har en Low carb burger vilket är jättebra. Men då innehåller dressingen socker :( Jag vet att det totala intaget av kolhydrater inte blir högt. 
 Men jag vill äta sockerfritt det är nästintill omöjligt att hitta färdiga produkter utan socker. Den som tex hittat helt sockerfri majonäs kontakta mig! Tills dess tänker jag fortsätta att vispa min egen majonäs med handvisp. Ger både träningsvärk i arm och underbar majo utan socker, tillsatser och annat skräp!
 
Igår flög jag från Umeå och  landade på Bromma flygplats och tog mig till centralen med taxi (som för övrigt blev nästan lika dyr som flygresan) så hade jag några få minuter på mig på Stockholm centralstation innan tåget skulle gå. Jag stressade runt släpandes på en stor resväska i jakt på något att  köpa med och äta på tåget.
 
På pressbyrån  råkade jag välta ut ca 10 000 typ allevo bars eller vad det heter eller vad det nu var jag välte. Hemskt pinsamt det tog aldrig slut et bara rasa och rasa halva golvet var fullt. Som sagt hade jag jäklgt bråttom så jag kunde inte vara den fina människa jag ville vara och hjälpa stackars expiditen att plocka upp allt.
 
Men det jag egentligen ville komma till är att även i tex sallader så är kycklingen kryddad med socker eller så är det socker i dressingen.
Men eftersom jag var i storstan var utbudet bättre och man märker att LCHF börjar bli stort och att butiker och resturanger börjar förstå att det finns ett behov av att erbjuda färdig mat utan massor av kolhydrater.
 
Jag hittade tex en liten förpackning med kokt ägg, tonfiskröra och lite sallad. Jätte bra tänkt! Men självklart innehöll röran socker. Jag köpte det ändå eftersom det var det bästa jag kunde hitta och visst måltiden har väldigt lågt kolhydrat innehåll. Men varför socker i ? Jag blir så trött.  
 
En helt sockerfri färdig produkt jag hittat är denna pastasås Innehåller 3,5g kolhydrater/100g 
Allt är såklart godare att göra själv från grunden. Men ibland kan det vara smidigt med färdiga produkter, Vilket man inte blir så bortskämd med när man äter LCHF.
 
 
Denna pastasås är ju om jag ska vara riktig inte LCHF utan LC (low carb) .Men med några extra matskedar smör och tillsammans med LCHF-pasta och philadelphia och riven chiliost så blev det en fin LCHF måltid.
 
Snabb vegetarisk lasagne;
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: