diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Känning

Kategori: Allmänt

 
I natt vaknade jag och hade känning.  Det var längesedan. 2,4 låg blodsockret på.
 
 Jag får inte alls lika mycket känningar längre och de jag får är inte lika jobbiga.
Innan LCHF hade jag flera känningar i veckan och som jag då var tvungen att häva med massor av  druvsocker och sedan något annat för att stabilesera. Ibland brukade jag passa på att frossa i godsaker för att få upp sockret. Känningarna varade under lång tid och jag mådde piss rent ut sagt. Detta resulterade såklart i rekyler (höga blodsockervärden efter låga).
Jag kunde aldrig gå någonstans utan att ha med mig fickorna fulla av druvsocker, det var min livlina. Hade jag slut på druvsocker och skulle någon stans kunde man nästan få lågt socker endast på grund av stressen och vetskapen om att man inte hade något att stoppa i sig om det skulle behövas.
Många frågar och undrar om hur jag gör för att häva känningarna nu? Stoppar du i dig massa kolhydrater?
Svaret är att jag skulle aldrig proppa i mig skit igen alltså något fullproppat med kolhydrater. Men kolhydrater måste jag ju få i mig såklart för att få upp sockret. Jag gör så att jag äter/dricker något med lite högre kolhydratinnehåll än vad jag brukar. Jag brukar ju ha som gräns på de livsmedel jag äter att de ska innehålla under 5g kolhydrater/ 100g.
Inatt tex så drack jag ett halvt (rätt stort) glas med äppeljuice som innehåller 10g/kolhydrater/100g alltså lite högre kolhydratinnehåll än normalt.
 
Sedan åt jag någon tesked hasselnötssmör och två muffin som jag bakade häromdagen 
Muffinsen innehöll ganska  lite kolhydrater som fanns bla i den lilla mängd kokosmjöl som jag hade i.
Men detta räcker för mig för att mitt blodsocker ska återgå till normala värden.
Jag upplever att det går snabbare också. Känningarna är inte lika segdragna och jobbiga som innan. Trots att jag inte vräker i mig tex druvsocker som ska gå snabbt ut i blodet.
Detta innebär en stor förändring i livskvalitet.
Mitt tips till er är att prova er fram till en nivå som passar er. Men såhär funkar det för mig och jag tror faktiskt ingen behöver äta livsmedel med superhögt kolhydratinnehåll för att återgå till normalvärde det viktiga är att man får i sig kolhydrater. Men i början var jag rädd för just detta och trodde att jag behövde göra som tidigare men nu har jag under kontrollerade former kommit fram till att det inte behövs. Det är såklart viktigt att när man testar sig fram är noga med att testa blodsockret även om man känner rätt bra inom sig hur man mår och om sockret stabiliserar sig eller inte.
Känningen var vid 4 tiden och på morgonen låg mitt blodsocker på 6,7. Alltså helt normalt och ingen rekyl på ca 15-20 som tidigare.
 
Många undrar även hur det går med träning/fysisk aktivitet får du lågt blodsocker?
 
Tidigare när jag skulle träna var jag alltid rädd att få känning och proppade i mig rätt mycket innan för att förebygga. Hade även med mig druvsocker in i träningssalen i fall att. Eller bara jag skulle gå en kort promenad var jag rädd för blodsocker fall och som jag sa innan.Fickorna fulla med druvsocker.
Nu kollar jag blodsockret innan så att det ligger normalt och ligger jag under ca 5 så äter jag något kanske några nötter eller lite turkisk yoghurt och hallon och det räcker. Jag behöver inte längre trycka i mig kolhydrater för att jag ska träna!. Jag ändrar inte heller doserna om jag tränar. Jag går mest på pass som Zumba, afrikanskdans mm. Ibland har jag till och med märkt att jag får lite högre blodsocker efter träning varför vet jag inte riktigt. Men kanske kan ha med något hormon att göra. Me jag har i alla fall inte under min hela LCHF tid fått  enda känning vid fysisk aktivitet. Vilket är underbart. Hellre att jag åker upp lite lite i sockret istället för att åka berg och dalbana. Först få jätte lågt och sen rekyl med jätte höga värden efteråt som tidigare
 
 

Kommentarer

  • Maria säger:

    Va skönt att det funkar så bra för dig!! Här hjälper det inte med LCHF kost, jag får knasiga träningsvärden ändå. Kan starta ett zumbapass på 6, äta 3 druvsockertabletter (som är såååå äckligt) stänga av pumpen och ändå ligga på 3 efter 45 minuter. En annan gång gör jag exakt lika dant och ligger på 15 efter och mår SKIT!
    Tränar jag med mer adrenalin och högre intensitet en längre tid går blodsockret alltid upp (trist för jag älskar den typen av träning) det ska tydligen bero på att man kan ha insulinbrist i kroppen trots att bs ligger bra. när man då tränar hårt tror hjärnan att den inte får tillräckligt med näring och signalerar till kroppen att släppa på sina sockerdepåer. Iaf enligt det jag läst och min diabetesläkare (som jag visserligen ogillar...)
    Nu ska jag dra iväg till gymmet och hoppas på vettigt blodsocker efter det :)

    Svar: HejTråkigt att det inte funkar så bra :(
    Pump är ju väldigt bra och smidigt men det är snabbinsulin som portioneras ut . Även om du tar bort pumpen vid träning så har du ju lite snabbverkande insulin i dig. Jag upplever nu när jag kör nästan enbart långtidsverkande att det är det som gör mig så stabil. Att det är snabbinsulinet som gör att jag svajar. Fast att det åker upp så högt är ju som du säger andra faktorer som styr :(
    Hur går det i övrigt för dig med pump och LCHF om man bortser från träningen?
    Ha det fint
    Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-02-28 | 09:26:27
    Bloggadress: http://majalotta.blogg.se
  • Maria säger:

    LCHF kosten underlättar jättemycket!! Och funkar super med pumpen, har olika basaldoser under dagen och tar extra endast då jag äter mat innehållande lite mer kolhydrater.. Imorse gjorde jag ett test och åt en liten portion havregrynsgröt en stund innan jag åkte till gymmet för en timmes träning. Låg på 3.1 efteråt och det tog låååång tid att få upp det och sen kom rekyl och nu mår jag skit rent ut sagt, men man måste prova. Jag älskar havregrynsgröt och det är typ det enda jag saknar så ibland måste man få unna sig..

    2013-03-09 | 16:02:21
    Bloggadress: http://majalotta.blogg.se

Kommentera inlägget här: