diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Så gör vi i vår familj. Jämställdhet?

Kategori: Allmänt

Jag fick en fråga på en kommentar som jag tänkte kunde vara intressant att svara på här så att alla ser.

Hur gör vi i familjen  Äter alla samma mat? Jag LCHF,Winston mjölk, veteallergi. Ängla ev mjölk. "problematisk" sambo(förklaring finns längre ner)

Oftast försöker jag utgå från en rätt men kanske ta flera tillbehör.

Ett exempel:Ska vi äta köttfärssås så utgår jag från en köttfärssås och sedan lägger jag till extra fett till min på slutet tex smör, grädde, creme fraiche. Lägger även till vitlök och lök till min. Varför jag lägger till vitlök och lök senare förklarar jag längre ner.

Till mig gör jag som tillbehör tex zucchinipasta, LCHF-pasta (gjord på fiberhusk, färskost, ägg), stimlad vitkål. Till de andra kokar jag spaghetti. Och till Winston majspasta/ mitt tillbehör.

Bäst vore väl om resten av familjen kunde struntat i pastan och alla kunde ätit av mitt tillbehör. Men jag har inte nämnt min sambo. Det skulle inte ens under pistolhot gå att få i honom någon grönsak som innehåller mer än 99% vatten (gurka) Hihi. Han är värre än barnen. De smakar iallafall med glädje på allt innan de yttrar sig.

Men sambon testar inte ens så fort det är någon enligt honom konstig ingrediens. Så att få i honom zucchinipasta, eller en god rättikagratäng till en härlig köttbit är alltså omöjligt bara för att det heter rättika så kan det ju inte vara gott. Eller rotselleripommes. Nej ordet innehåller selleri det vågar jag inte smaka på :) Vitlök och allt annat som heter lök är hans största skräck. Han är ett bortskämt ensam barn och nu fortsätter jag att skämma bort honom :)

 Men om han nu får för sig att läsa min blogg måste jag ändå säga att han har blivit lite lite bättre och gjort framsteg :) Jag kan få tillåtelse att använda lite lite lök i tex grytor som ska koka länge (om den kokar så länge att den försvinner eller om jag silar bort den)

Och för er jämställdhets poliser som granskat texten och notera att jag hela tiden skriver att jag gör/att jag lagar osv. Det är så. Men ni kan vara lugna det är så jag vill ha det. Jag gillar att laga mat och vill helst inte släppa in honom i köket :) Han är inte ledsen för det! Visst kan det bli lite mycket ibland med alla olika rätter. Eller rättare sagt det blir alltid mycket disk ;(

Tro nu inte att han aldrig hjälper till i köket ;) Han är bra att utnyttja för vissa ändamål typ ta bort svål från skinka, avlägsna huvud från fisk, ta bort bajssträngen från mina kräftor eller som igår klyva hummer och ta ut magsäck!

Detta är mitt perspektiv på en jämställd arbetsfördelning i köket ;)

Igår blev jag av med hummer oskulden. Gott men rätt överskattat. På bilden ser ni även ett gott LCHF-bröd som jag experimenterade fram. Recept kommer i nästa inlägg 
 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: