diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Tillbaks till mitt tonårshjärta

Kategori: Allmänt

Gårdagens kväll och natt spenderade jag tillsammans med min fina vän Emma och en av våra tonårsidoler.
 
Wyclef Jean spelade på Nöjesfabriken i Karlstad och självklart åkte vi dit.  
 
Spelningen var fantastisk och vi kunde inte haft bättre platser. 
Han tog oss med på en riktig nostalgitripp. Och framförde låtar som symboliserar eller förknippas med stora delar av ens liv.
På den tiden när man var 13, 14 år och  hängde på fritidsgården där Fugees ständigt spelades eller då vi var 15,16 och satt i Emmas källare och sjöng på hans egna låtar, eller då han ofta gjorde mig sällskap i mitt flickrum när man var olyckligt kär eller var allmänt deppig tonåring med världsproblem.
 
När man ser tillbaks på tonårstiden så är det med blandade känslor jag gör det. Många fina och lyckliga minnen men även en fruktansvärd tuff period i ens liv med allt vad det innebär att vara tonåring med alla dessa spökande hormoner och känslor som finns i ett tonårshjärta. Och sedan för att göra det lite extra spännande fick man som krydda på moset en kronisk sjukdom att handskas med också.
Det ställde till det lite för mig, mitt temperament och mitt humör kan man säga. Men nog om det.
 
 
Tänk om man då vetat att han flera år senare skulle stå millimeter ifrån oss och sjunga alla dessa låtar live.
 
 
Magiskt!
 
 
Sen kan man ju även tänka att tänk om man vetat att dessa världsproblem som kändes så stora då kanske egentligen var en fis i rymden. Men känslorna då var äkta och det var min verklighet då. 
Men nu ser man saker med andra ögon. Då var Mamma  dummaste, strängaste Mamman i hela världen som inte lät mig tex vara ute till en viss tid som ALLA andra fick . Man trodde att hon gjorde det för att hon hatade och ville straffa mig.
Men oj vad fel man hade tänk att det var precis tvärt om. Inte förrens jag själv blev Mamma förstod jag att hon gjort allt det där av kärlek. Tack Mamma för att du satte gränser. Gränser som är till för att skydda det finaste man har. Tack Mamma för att du inte gav upp fastän du bara fick skit tillbaks. Tack för att du orkade vänta tills jag kom till insikt.
 
Strax efter Wyclef tiden fick jag som 18 åring min första son som fyller 11 i år.
Och jag är rädd.
Rädd för den dagen då han ska börja "hata" mig, springa ute på kvällarna och med sina världsproblem som då blir hans verklighet. Rädd för att han ska tro att jag gör allt för att jävlas med honom.
Det gäller att vara stark.
 
Tills han själv kommer till insikt att allt jag gör är av obeskrivlig kärlek.
 
Som sagt mina världsproblem då var en fis i rymden.

Kommentarer

  • Mamma säger:

    Underbara unge, så länge jag lever kommer jag alltid att vara där för dej ! Och som du nu förstått är ett barn det vackraste gåvan man får ,och jag är lycklig att du just valde mig som din mamma <3

    2013-02-18 | 20:42:01

Kommentera inlägget här: