diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Kul att ta blodsocker & bli vän med sin diabetes

Kategori: diabetes

Hej på er!

Idag är jag hemma och vabbar med min minsta son. Han har feber och hemsk hosta stackaren.

Ikväll åker jag till Bromma och sover på hotell för att tidigt imorgon flyga till Umeå. Ska upp och avsluta en kurs Bedömning och betygsättning som jag läst på distans.  Åker hem på torsdag. Jobbigt att åka iväg och lite arg på att det ska snöa just idag eftersom jag har ca 30 mil i bil framför mig. Men det blir kul när jag väl är framme i Umeå.  Ser mycket fram emot att träffa två gamla kompisar som jag läst en annan kurs tillsammans med för några år sedan och som jag nu lyckats hamna på samma kurs med igen!

Nu till något helt annat. Det där med att testa sitt blodsocker har tidigare inte vart min grej. Visst har jag haft perioder då jag har vart duktig, men de 5 sekunderna som man får vänta på svaret har vart ångestfyllda jag har inte velat titta på apparaten på grund av rädsla för vad den ska visa. Ligger jag på 5,2  9,8 eller 24?.

Istället har jag struntat i att testa blodsockret för att slippa bli påmind om den bittra sanningen. Att få se svart på vitt att jag inte lyckats pricka rätt insulindos till fikat trots att jag haft diabetes halva mitt liv.  Att se höga siffror som gör mig medveten om att jag går mot hemska komplikationer och för tidig död det var sådant jag ville blunda för.

Men tro det eller ej nu tycker jag det är roligt att ta blodsocker och jag gör det ca 4-5ggr/dag. Egentligen skulle jag inte behöva det eftersom mitt socker ligger stabilt och jämnt. Visst händer det att jag någon gång åker upp lite i sockret men då pratar vi inte längre om 24 i blodsocker utan nu är högt blodsocker för mig över 10.

 Jag tycker det är så roligt att se och få bekräftelse på att LCHF är det rätta för diabetiker.  Jag mår ju fantastiskt och det är motiverande att se att även blodsockerproverna visar mig att det är så. Jag blir fortfarande överaskad eller kanske inte överaskad men lycklig varje gång jag ser siffrorna på blodsockermätaren.

Det är så himla mycket enklare att ha diabetes nu och jag känner mig trygg och har koll på min sjukdom. Hört från första dagen jag fick diabetes att jag ska bli vän med min diabetes.  Men hur fan ska man bli vän med den när dagens behandling och kostråd gör att diabetesen ständigt tvingas svika och göra att man mår dåligt. Vem vill ha vänner som sviker eller får en att må dåligt? 

Eller betyder vän med sin diabetes att man ska acceptera att man är sjuk och att sockret svänger från 2-20 under en dag, acceptera att man mår skit, att man ska acceptera att kanske drabbas av komplikationer?  Ja om det inte hade funnits alternativ eller andra metoder så  hade jag svarat ja på den frågan och accepterat och gjort det bästa av situationen och mitt liv. Men det finns alternativ en  enkel, naturlig och egentligen självklar metod att behandla sin diabetes och som fungerar mycket bättre än dagens behandling och kostråd.  Tänk vad mycket lättare det skulle vara att efterleva sjukvårdens standard kommentar "bli vän med din diabetes" om de inte själva motarbetade det. Om vänskap istället främjades genom att ge oss bästa möjliga behandling och kostråd.

Nu är jag äntligen blivit vän med min diabetes och har fått en ännu bättre vän på köpet LCHF!

Kram

Kommentarer

  • Bengt Nilsson säger:

    Du skulle kanske berätta om dig själv här:
    http://diabetesportalen.se/min-historia/

    Svar: Hej! Ja jag såg det där! Jag tänkte först skicka in men frågan är om de kommer ta med någon som skriver om LCHF. Det vågar de säkert inte... Men man kanske ska göra ett försök ialla fall! Tack för texten!
    diabetestypettlchf

    2013-01-15 | 16:55:33
  • Manne säger:

    Känner igen mig i det där att inte vilja ta blodsocker. Inte för att jag varit rädd för resultatet utan för att det varit omständigt. Har nu en ny mätare som är supersnabb och behändig och dessutom har en bra översikt när man för över resultaten till datorn. Nu med LCHF ligger jag bra i blodsocker men det är fortfarande intressant att testa då det finns många anledningar till att det kan gå upp eller ner. Jag tycker att det är lite roligt att forska i sig själv om vad man gjort som kan ha höjt/sänkt blodsockret och lära sig av det.
    Kostråd och många råd över huvud taget som jag fått från min diabetesmottagning är och har varit under all kritik, och det blir verkligen svart på vitt nu när man gör precis tvärtemot råden men mår bättre än någonsin. Hoppas att din blogg kan nå många både i utbildningssyfte och inspirationssyfte.

    2013-01-16 | 21:49:33
  • Lars Pekkala säger:

    Absolut att du skall skriva i diabetesportalen oavsett om dom tar upp det eller inte.
    Dom bör absolut få veta att LCHF fungerar för de flesta om inte för alla, förbättring blir det i allafall.

    Har själv hållit mig till LCHF i 6,5 år. Två dagar efter att jag lade om kosten kunde jag fasa ut allt mitt insulin, (50 enheter/dygn). Är numera typ 0:a

    Svar: Härligt att höra! Ja jag ska göra ett försök!
    diabetestypettlchf

    2013-01-19 | 09:01:56
  • K1 säger:

    Känner igen mig i mycket du skriver. Följer din blogg. Den perioden som jag testade LCHF-kost fick jag absolut ner blodsockret men blev för "ostabil" neråt, sjönk alltså väldigt snabbt. Testade mig fram och fungerar nu bäst på cirka 100 gram långsamma kolhydrater per dag. Undrar om du haft liknande problem?

    Svar: HejKul att du följer bloggen!
    Nej jag har inte haft problem med det. Hur gjorde du med insulinet? Själv tar jag långtidsverkande (Lantus) uppdelat i två doser morgon och kväll. Jag får väldigt sällan känningar och när jag får det räcker det med att äta tex hallon och turkisk yoghurt/sesambröd alltså något som innehåller ganska lite kolhydrater jag har vid två tillfällen deuckit lite äppeljuice som innehåller 10g kolhydrater/100g. Jag har aldrig behövt ta något med mycket kolhydrater för att få upp sockret. Förr fick jag trycka i mig druvsocker plus ta något extra för att få upp blodsockret. Du kanske låg på för hög dos insulin? eller tog du även snabbverkande/måltidsinsulin? Jag försöker klara mig utan det och tar vanligtvis inte något till maten Ibland kan jag ta 1-3 enheter om jag tycker att fastevärdet är för högt, men detta är väldigt sällan. Hur länge provade du helt LCHF? det kan ju ta ett tag att ställa om sig och hitta rätt insulindos man blir förvånad och det känns konstigt att ta så lite insulin men med LCHF behöver man ofta mindre än vad man tror. För mig gick det rganska snabbt att hitta någorlunda rätt med dosera och därefter har det blivit lite finjusteringar :) Men det låter ändå fint att du hittat vad som passar dig och att du dragit ned rejält på kolhydraterna.
    diabetestypettlchf

    2013-01-21 | 19:56:30
  • K1 säger:

    Ok. Jag går på insulinpump, vilket gör att jag kan finlira dygnet runt även med små doser insulin. Använder pumpens kolhydratguide som räknar ut hur mycket (ibland inget alls) måltidsinsulin kroppen behöver till det jag äter. Testade strikt LCHF cirka 3 månader.
    Intressant att du inte får så många och svårhävda känningar... Hur fungerar din träning? Hur förbereder du matmässigt, insulinplanering, vad fixar du att träna?

    Svar: Ok. Smart med inbyggd kolhydratguide. Jag är ingen expert men jag tror att det är lättare att få jämnt blodsocker och undvika att sjunka om man enbart använder sig av långtidsverkande vid LCHF. Man blir inte lika känslig. Jag får inte heller känning vid fysisk aktivitet. Tidigare när jag skulle träna var jag alltid rädd att få känning och proppade i mig rätt mycket innan för att förebygga. Hade även med mig druvsocker in i träningssalen i fall att.... Nu kollar jag blodsockret innan så att det ligger normalt och ligger jag under ca 5 så äter jag något kanske några nötter eller lite turkisk yoghurt och hallon och det räcker. Jag behöver inte trycka i mig kolhydrater för att jag ska träna!. Jag ändrar inte heller doserna om jag tränar. Jag går mest på pass som Zumba, afrikanskdans mm.
    diabetestypettlchf

    2013-01-22 | 21:37:18

Kommentera inlägget här: