diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Provsvar

Kategori: Allmänt

Mitt HbA1c (långtidsvärde blodsocker) låg på 58.
Jag har alltså på en månad lyckats få ned värdet från 70-58 och tar hälften så mycket insulin. Så enkelt,gott och massor av andra hälsovinster som bonus. Jag är stolt, lycklig och detta är fantastiskt!
Mitt mål på lång sikt är att förbättra HbA1c ännu mer. Men i dagsläget är jag mycket nöjd över att ha fått sådana resultat på så kort tid.
Ni som är diabetiker typ1or vet att ett blodsockret inte är så lätt att "handskas" med och att det inte är så lätt att ställa in doser och att hamna rätt hela tiden pga av alla möjliga faktorer som påverkar tex; hormoner,stress,menstruation,infektioner, motion/fysisk aktivitet alla dagar ser olika ut och det kan vara svårt att ligga perfekt hela tiden. Men jag tycker som sagt att det gått väldigt enkelt att hitta rätt i doser nu utan den faktor som påverkar allra mest nämligen kolhydrater. Men tänker fortsätta finjustera för att försöka få ännu bättre värden.
 
Kolesterolvärdena hade höjts. Jag glömde tyvärr att fråga från vilket datum de tidigare proven var tagna.
 
Nu              Då
HDL(goda)                1,9              1,9
LDL (onda)                4,7              2,5
 
 
Totalt                        7,1             4,8
 
Fick inte reda på VLDL triglycerider återkommer när läkaren skickat hem jag pratade bara med en sköterska i telefon.
Jag är inte orolig över att de har höjts jag gjorde en enkel riskanalys
  1. Ta ditt kolesterolvärde och dela det med ditt HDL-värde. Om du har ett kolesterol på 8,0 och ett HDL på 2,0 blir resultatet alltså 4,0.
  2. Om resultatet är under 5: du kan vara lugn: ditt kolesterol är bra.
  3. Är värdet högre: särskilt om värdet är över 6 finns skäl att fundera på livsstilsförändringar. Man kan då kontrollera om provet, kanske så ofta som en gång per halvår. Om det i längden inte blir bättre kan man i undantagsfall överväga medicinering.

Mitt 7,1 / 1,9= 3,7

läs mer om kolesterol här:
 
Ha det fint
Kram

Kommentarer

  • Filippa säger:

    Grattis, vad kul att du fått så bra HbA1c!

    Hoppas vi snart slipper höra tjat om kolesterol från läkare...

    2013-01-31 | 00:05:41
  • Anonym säger:

    ketoner? Svältketoner? HUr fungerar din hjärna? Trött+ Slö?

    Svar: Hej Min hjärna funkar toppen, bättre än på väldigt länge! Är även piggar än vad jag var innan jag började med LCHF (vet inte om du läste mitt första inlägg där förklarar jag hur jag mådde innan )Så länge blodsockret ligger bra så behöver man inte oroa sig över ketoner. Om blodsockret ligger stabilt finns ingen risk för ketoacidos. Däremot finns det något som kallas ketos men som är ofarligt. Jag hade snarare större risk att drabbas farliga ketoacidos tidigare eftersom mitt socker kunde åka upp och ner.
    Jag klistrar in en text från kostdoktorn för att förklara skillnaden;Vad är ketos? Får man inte livsfarlig ketoacidos (surt blod) av lite kolhydrater?Nej. Det man får av lite kolhydrater kallas ketos och är en normal anpassning av kroppen som inte är farlig. Det skall inte sammanblandas med ketoacidos. Ketoacidos är ett farligt tillstånd som vanligen uppstår vid diabetes och insulinbrist (då blodsockret också är högt, >15) inte vid lite kolhydrater i kosten. Man kan mäta ketoner i urinen lätt med teststickor som kan köpas på apotek. Om dessa ger utslag så har man ketos (ger de inte utslag kan man ändå ha det, då ketoner i blodet inte alltid läcker ut i urinen). Det innebär att kroppen går till mycket stor del på fettförbränning, och även bryter ner fett till ketoner, som bränsle till hjärnan.Normalt är detta alltså helt ofarligt. Om man har diabetes, vanligen insulinbehandlad, och har ketoner i urinen SAMTIDIGT som ett högt blodsocker (>15 vanligen) är det dock tecken till att man är på väg mot ketoacidos på grund av insulinbrist. Man bör då ta mer insulin, dricka mycket vatten, och genast ta sig till akutmottagningen om man mår dåligt eller det inte snabbt går över. Återigen, detta tillstånd har inget känt samband med lite kolhydrater i kosten. Om något lär det i så fall ge minskad risk, eftersom liten kolhydratsmängd i kosten minskar insulinbehovet(www.kostdoktorn.se)

    diabetestypettlchf

    2013-03-21 | 22:01:21
  • Anonym säger:

    och kul att det funkar för dig :) Men du skriver som att det går att bota typ 1 med lchf, det gör det bara ännu mer värre med alla fördommar som redan finns om sjukdomen

    Svar: TackJag har aldrig påstått att det går att bota typ 1 diabetes. Ledsen om det uppfattas så. Jag valde att starta bloggen då jag fått ett mycket enklare liv och betydligt lättare att hantera och leva med min kroniska sjukdom Diabetes typ 1 då jag upptäckte LCHF. Har även fått andra hälsovinster som kanske inte har med diabetesen att göra så det är ännu ett plus.
    Det jag vill är att dela med mig av min upptäckt istället för att hålla det för mig själv. Att inspirera och få fler typ 1or att få upp ögonen för att det kan vara enklare att sköta sin diabetes med hjälp av en egentligen naturlig metod. Att utesluta sådant som höjer blodsockret!
    Vet inte om du har diabetes själv så du vet hur det är att leva med diabetes..Det är nämligen inte bara.. och väldigt svårt för någon som inte har diabetes att förstå hur det är att leva med. Många ser bara sprutorna och att man tar ett blodprov då och då. Men det är bara en fis i rymden.Diabetes påverkar tyvärr hela ens liv. Men LCHF har inte botat mig men har gjort det betydligt enklare att hantera min sjukdom och på så sätt få ett enklare liv och betydligt mer livskvalitet. Kanske tycker du att jag skriver för positivt om det hela eller? Men detta har verkligen gjort betydlig skillnad och jag önskade att jag upptäckt det tidigare. Sen säger jag inte att det är så roligt ändå diabetes är fortfarande en skit sjukdom
    Mvh
    Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-03-21 | 22:02:18

Kommentera inlägget här: