diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Hur gör jag nu?

Kategori: diabetes

Tog inte så många blodsockertester igår men här kommer de jag tog.
 
Före frukost   Före lunch           Före Middag             Kväll
3,6                     4,1                          4,1                          6,8
 
Så här gör jag med mina doser nu.
Morgon Lantus 15e   Kväll Lantus 12e
 
Jag klarar mig alltså på långtidsverkande och har så här fint blodsocker. I och med att jag bara har långtidsverkande så sjunker jag sällan lägre än som tex morgonvärdet. Jag kan ta tex en promenad utan att riskera känning eftersom jag inte har snabbverkande i mig.
När jag sedan äter min frukost, lunch eller middag  så stabiliserar sig blodsockret oftast runt 5-6 max 7. Istället för att tillföra snabbinsulin som gör mig super känslig åt båda hållen.
Jag väljer alltså att justera det långtidsverkande istället.
Jag har ganska nyss justerat och trixat lite med mina doser "snott" lite enheter från kvällsdosen för att öka morgondosen vilket har gett bra resultat.
Väldigt sällan använder jag mitt snabbinsulin och när jag gör det tar jag ca 1-3 enheter. Det är om blodsockret någon enstaka gång ligger lite högre och när jag säger högre nu menar jag inte 20 som inte var ovanligt innan. Utan om jag någon gång råkar hamna på eller över 10 så är det för mig högt nu.
Jag rekomenderar er som tar sprutor att hellre att öka doserna på det långtidsverkande och försöka använda så lite snabbinsulin som möjligt när ni äter lågkolhydratkost. För att hålla er så stabila som möjligt!

Kommentarer

  • Caroline säger:

    Hejsan,
    Jag har också¨typ 1 och kör på LCHF, så himla underbart!! HAr insulinpump och klarar mig superbra på att bara ha basalen igång (likadant som långtidsverkande) behöver i princip aldrig ta några måltidsdoser!

    Var nyligen på sjukhuset, har dock en läkare som är väldigt negativ till LCHF, vilket ju är väldigt tråkigt :( Har du någon bra läkare?

    Svar: Hej!Kul att höra att det funkar bra för dig med! Det är precis som du säger underbart!!!!
    Nej tyvärr så är inte min läkare heller så positivt inställd ;(
    Nu var det ett tag sedan jag var där så det ska bli kul att höra vad han har att säga nästa gång
    Ha det fint
    Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-03-21 | 12:16:04
    Bloggadress: http://baracarro.soclog.se
  • Linda säger:

    Hej!
    Härligt att läsa att du mår bra och att LCHF fungerar för dig. Jag har också typ 1 och haft det i över 20 år nu (är 29). Jag tycker dock att du ligger väldigt lågt på morgonen. Du vet väl att hypoglykemi är lika farligt som hyperglykemi? Lycka till med allt! /Linda

    Svar: HejTack! Ja det är helt otroligt mycket enklare med LCHF.
    Ja jag vet att båda är lika farliga! Detta var gårdagens blodsocker jag mår inte dåligt av 3,6 om jag äter frukost på det men självklart försöker jag få upp det lite till på morgonen. Det var därför jag snodde enheter från kvällsdosen och la på morgondosen för att jag alltd låg lägre på morgonen. Nu är det bättre men som sagt lite i lägsta laget. Kan ev bli en ändring i doser snart igen om jag ser ett mönster av bestående låga värden.
    Mvh
    Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-03-21 | 12:25:46
  • Ann-Marie säger:

    Hej! Hittade hittade hit via "Kostdoktorn" och vill bara säga Grattis! Vad underbart att läsa hur det blivit med LCHF för dig! Känner flera som har diabetes och ständigt får känningar och har andra hälsoproblem. Tänk om fler slutade vara "fettskrämda". Själv mår jag toppen efter två månader och har minskat 8 cm i midjan. Alltid mätt och pigg! Lycka till!

    Svar: Tack!Och Grattis själv!
    diabetestypettlchf

    2013-03-21 | 15:54:22
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Hej Hej, Jag är också typ 1 så jag läste igenom dina inlägg på kategori Diabetes. Det är kul att höra när BS är så stabilt och man blir så glad att man spricker. Jag kör inte LCHF, men jag äter inte speciellt mycket kolhydrater (om man jämför med tidigare vanor). En fråga har jag bara till dig =)... det verkar som om många följer LCHF för att få ner i vikt så jag undrar om du också gått ner i vikt? Ock så undrar jag hur länge du "varit en LCHFare"? =) Ha det gött. Kram

    Svar: Hej!Jag har kört LCHF sedan 9 nov 2012
    Jag vet inte om du läste mitt första inlägg men där beskriver jag varför jag började och hur dåligt jag mådde innan och vilka övriga hälsovinster utöver diabetesen det innebärt http://diabetestypettlchf.blogg.se/2013/january/mitt-forsta-blogginlagg.html
    Du har helt rätt det är väldigt många som använder LCHF för att gå ned i vikt. Jag själv har aldrig haft problem med vikten. Jag har ändå gått ner ett par kilo sedan jag började men det som är så bra är att jag /de som ej äter LCHF för att gå ned i vikt så fortsätter man inte rasa/gå ned i vikt utan stannar när kroppen hittar sin "normalvikt" Man brukar säga att LCHF är viktnormaliseande alltså att en överviktig som äter LCHF kommer att gå ned i vikt och tillsist stanna på sin normalvikt. Det är alltså väldigt bra även för de som vill hålla vikten! Samma sak om man är underviktig och börjar äta LCHF då går man oftast upp i vikt i början men stannar sedan på sin normalvikt!
    Ha det fint
    Kram
    diabetestypettlchf

    2013-03-21 | 18:11:32
    Bloggadress: http://www.valbefinnaren.blogg.se
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Nix det inlägget läste jag inte... jag kollade bara i denna kategori. Men nu har jag läst igenom det och förstår vilka problem du lidit av innan du började med lchf. Det är ju fantastiskt när en kostförändring kan göra sån skillnad med kroppen och livet! =)

    Vikten är mitt problem.... eller problem och problem... jag vill i alla fall inte gå ner i vikt eftersom att jag är så pass small som jag är. Men jag antar att så länge man äter tillräckligt för den energi som man ska göra slut på, så går man inte ner i vikt. Jag gick ner i vikt bara av att dra ner på kolhydraterna och sockret, det var innan jag blev vegetarian och åt mängder av kött (nu äter jag bara fisk). Men du har säkert rätt... om man blir en "riktig" LCHFare =) så når mn sin normalvikt. =) Kram kram

    2013-03-21 | 18:50:56
    Bloggadress: http://www.valbefinnaren.blogg.se
  • Marie säger:

    Hej!

    Håller med om att det är fantastiskt! Tänk att bls kan vara så stabilt genom LCHF, men det är ju helt självklart egentligen, eftersom det är kolhydrater som höjer.

    Jag klarar mig dock inte utan måltidsinsulin (NovoRapid) riktigt.. Skulle önska att jag gjorde det! Men mitt problem är att jag lätt blir låg på natten.

    Jag har experimenterat lite, har gått från att ta 12-14 Lantus på kvällen till att dela upp doserna 6L på morgonen 6L på kvällen men blev låg på natten. Nu tar jag 10L på morgonen och ca 3L på kvällen. Om jag tränar tar jag inget Lantus alls den kvällen eller nästkommande kväll, och inget måltidsinsulin heller till middagen. Funderar på om jag ska höja Lantusdosen på morgonen ytterligare och bara ta någon enstaka på kvällen. Det vanliga med Lantus är ju att ta allt på kvällen som jag förstått, vet inte hur det är med andra långtidsverkande, men det kan ju inte spela någon roll. Det är ju på dagen man äter och behöver det mest tänker jag...

    Har du upplevt att du blir låg på nätterna efter att du tränat och hur parerar du det? Har läst ett blogginlägg om att du var låg en gång men inte mer kring träning (eller så har jag missat!)

    Svar: HejJa jag tar ju också mer på morgonen tror inte det skulle funka för mig att bara ta på kvällen precis som du säger e det ju på dagen man äter..Ja jag tror det är bättre så som du säger att höja morgondosen ev att du tar kvällsdosen tidigare, nu vet ju inte jag dina tider och rutiner men kan det vara så att du kan dina låga nattvärden är vid typ samma tid på natten? Jag vet inte vilken tid du brukar ta kvälls sprutan men lantus har sin maximala efekt ca 6 timmar efter man tagit den har jag för mig så om det kanske kan vara så att de låga värden kommer ca 6 h efter kan det ju ha med det att göra så då kanske du kan ta den sprutan lite tidigare. Men beror ju lite på oxå vilken tid du tar morgon sprutan.. Jag har nämligen börjat ta min kvällsspruta redan vid 17-18 tiden nu. tidigare tog jag alltid den betydligt senare. Men detta har gjort att det stabiliserat sig. Jag tar morgon dosen vid ca 06-07 .
    Angående träning kan jag inte riktigt ge ett bra svar för jag har tyvärr inte kommit iväg o tränat så mycket den sista tiden :( så jag kan nte se några mönster

    Ha det fint Kram
    diabetestypettlchf

    2013-03-21 | 19:37:35
  • Anna säger:

    Jag har inte läst alla inlägg, men har några frågor:

    1. Har du läst boken "Dr Bernstein's Diabetes Solution"? Han rekommenderar i princip LCHF. Cirka 40 g glukos per dag, så jämnt fördelat som möjligt.

    2. Om du går väldigt lågt i kolhydratintag (säg 5 g per dygn), har du någon erfarenhet av att blodsockret då blir svårt att stabilisera på grund av att levern sätter igång och börjar släppa ut glukos i blodet ur sina lager (och överdriver lite)? (Det kan ta någon vecka av mycket strikt LCHF för detta att sätta igång ordentligt.)

    Tesen här är alltså att det finns en optimal dos glukosintag även för diabetiker typ 1, och den är inte noll (men rätt liten).

    En del kan få problem med sköldkörteln efter långvarigt LCHF-ande, se t ex den här länken:

    http://paleohacks.com/questions/99781/would-you-still-recommend-dr-bernsteins-diabetes-solution-to-a-diabetic#axzz2ODmJ4RRa .

    Detta verkar vara ett olöst problem än så länge. Lyckligtvis verkar komplikationen vara relativt ovanlig.

    Svar: Hej Nej jag har tyvärr inte läst den men har tänkt att göra det någon gång!
    Jag kör väldigt enkelt räknar inte hur många kolhydrater jag får i mig under ett dygn utan ugår från att livsmedlen ska innehålla under 5g kolhydrater/100g självklart överstiger vissa livsmedel som jag använder vissa ggr 5 g och kanske hamnar runt 7 g /100g tex hallon.
    detta sätt har fungerat bra för mig och jag tycker det ska vara enkelt därför har jag valt att inte räkna ut det totala kolh intaget men jag trar att jag hamnar rätt lågt. Och det hitills funkat bra! Om det skulle börja krångla som du säger att det kan bli för lågt intag så att levern börjar pytsa ut så skulle jag kanske behöva räkna och titta på vilken mängd jag "klarar av" Men det funkar bra så som jag gör nu och jag har ingen erfarenhet av att blodsockret blir svårt att kontrollera pga att levern sätter igång att släppa ut.Kan ha vblivit så efter några veckor visserlige,,, när jag startade med LCHF fick jag sänka doserna enormt första veckan men efter ca 2- 3v öka doserna succesivt lite grann. Men det är inget jag mäker av nu utan var mer som en "inställningsfas". Däremot har detta hänt vid träning. Att jag får lite högre blodsocker efter ett träningspass för att adrenalinet gör så att levern frisätter mer.
    Mvh
    Jasmine
    Men tänkte räkna ut ngn dag för skoj skull och för läsarnas vetskap för det kan vara väldigt intressant att se vart det hamnar
    diabetestypettlchf

    2013-03-22 | 01:00:03
  • Marie säger:

    Hej igen och tack för svar!

    Det där med toppen ca 6 timmar efteråt har jag faktiskt inte tänkt på! Jag brukar ta morgondosen kring 8 och kring 20-21 på kvällen, ibland blir det kl 22. Har vaknat av känning upprepade gånger mellan 3-4 på natten så det stämmer ju ganska så bra då att det är lite drygt 6 timmar efter...

    Min sköterska sa att man helst ska ta Lantus hyfsat regelbundet (kan vara ca 2 timmar framåt el bakåt), därför har det blivit att jag tagit det vid 8 ungefär och kring 10 på helgerna, är inte så morgonpigg och vill inte kliva upp för att ta insulin =) Men på kvällen spelar det ju mindre roll när jag tar det så jag ska nog testa att skjuta doserna tillbaka i tiden litegrann jag med för att testa om det blir mer stabilt.

    Ha en fin kväll!

    Svar: Jag tog precis som du innan vid ca 8-10 på kvällen. Och det har hjälpt mig att ta dem tidigare ialla fall hoppas det funkar för dig med. Det där med med 6 h såg jag ngn stans kom ej ihåg vart, jag kolla nu i bipacksedeln o sökte lite på nätet men jag hitta inget :( Bara att lantus ska vara verksamt i upp mot 24h. Men det jag kommer ihåg är att även om det var en topp efter ca 6h så var den inte så att det sköt i höjden som vissa andra insulin utan lantus verkar mer jämnt fördelat ocliten förhöjning i verkningsgrad efter 6 h Men det verkar ju räcka i mitt fall och det ser ju ut som att det stämmer i ditt fall ocksåLycka till
    diabetestypettlchf

    2013-03-22 | 21:52:21
  • Marie säger:

    Hej Jasmine!

    Jag har ju skrivit tidigare om detta men jag håller ff på att mixtra för att få till rätt Lantus-doser o slippa ta måltidsinsulin... Trots att jag äter så kolhydratsnålt ligger jag på ca 7-9 i medel kring lunch - inte tillfredsställande! Ska prata med min sköterska imorgon men har några ytterligare frågor till dig som jag hoppas du kan/vill svara på :)

    Hur många enheter höjde du Lantus dosen sen du gick över tillLCHF o slutade ta måltidsinsulin? Förstår såklart att det är individuellt hur mkt man kan ta, men intressant att veta skillnaden för dig. Ökar du basdosen något om du tex ska på kalas någon dag eller helg då du vet att det blir mer sötsaker än vanligt eller justerar du det med måltidsinsulin? Eller behöver du inte ens ta måltidsinsulin när du äter efterrätt ( 'LCHF-godkänd')?

    Många frågor, jag vet.. Men det är ju inte alls samma sak att prata med en sköterska som inte har diabetes själv..

    Ha en fin dag!

    Svar: Hej!Jag kommer inte riktigt ihåg lantus doserna innan men typ 10+10/ 8+8 och nu 15+12 så det är ju en ökning... du kan kanske öka lantusen lite till på morgonen eller sno enheter från den andra dosen. Jag ökar inte om jag ska iväg på något kalas eller liknande för jag äter inget annat då utan tar tex med mig tillbehör som passar mig eller äter av det som jag kan men om man äter lunch ute eller så och får i sig "dolt socker/kolhydrater" kan jag istället ngn enstaka gång justera med ngn enhet snabbinsulin om jag märker att jag hamnar lite för högt efter maten. Oftast behöver jag inte måltidsinsulin då jag äter LCHF vänliga efterrätter, det beror lite på hur blodsockret ligger innan Ha det fint du med. Kram
    diabetestypettlchf

    2013-05-14 | 00:35:53
  • Marie säger:

    Hej och tack för svar!

    Ok, då är det ju en ganska stor ökning faktiskt, men det verkar ju behövas för att täcka upp dagen och slippa ta snabbverkande till maten/efterrätter. Du har ju verkligen hittat en optimal nivå som slipper ta något snabbinsulin! Höll du på länge för att hitta rätt nivå?

    Du är "duktig" du som håller dig ifrån att äta en massa annat och sötsaker =P Själv brukar jag falla för frestelser emellanåt samt att jag äter lite för mycket ibland bara för att det är så gott.. och då blir det ju fler kolh. också även om det är kolhydratsnåla livsmedel i grunden.

    Jaja, jag testar vidare och höjer sakta några dagar i taget för att utvärdera för att se hur mycket jag klarar av och tills jag kommer på "rätt" nivå.

    Det är så himla bra att du har denna blogg och hjälper till att få upp ögonen på andra diabetiker. Tillsammans får vi vara starka mot sjukvården tills de börjar förstå att detta är den ultimata kosten för oss. Jag känner mig lite ensam i detta ibland eftersom jag nästan vet från början vad de kommer säga om den kosten jag äter, känns som att jag måste stålsätta mig.. Både mot sjukvården och mot andra. Men det är ju min kropp och jag som bestämmer över den!

    Ha det fint!

    2013-05-15 | 22:46:23

Kommentera inlägget här: