diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Film, tårar, skitsjukdom

Kategori: diabetes

Diabetes typ 1 är en vanlig sjukdom, trots det är det inte många som förstår hur det är att leva med sjukdomen.
 
Jag har precis sett filmen; Gör det lättare att leva med diabetes som är en del av en långsiktig satsning som handlar om att uppmärksamma hur det är att leva med diabetes. Sprid gärna vidare filmen.
 
Sitter med tårar i ögonen då jag som jag sagt flera gånger  tidigare sympatiserar oerhört med barn och föräldrar till barn med diabetes. Usch vilken ständig oro och fy vilken skitsjukdom diabetes egentligen är. Ständig kontroll och balansgång som många nämner i filmen. Som tur är har jag väldigt mycket lättare att hitta balansen nu tack vare LCHF/lågkolhydratkost, vilket har bidragit till ett friare, gladare och mindre oroligt liv och jag hoppas att fler ska upptäcka hur mycket enklare det kan vara.....
 
 
 
 

Kommentarer

  • Antonia säger:

    Hej!

    Jag äter lågkolhydratskost pga min diabetes typ1. Äter rotfrukter och någon frukt då och då. Men jag vill ändå balansera min kost på annat än just kolhydrater. Har du något tips på vad man kan äta när man får lågt blodsocker? Jag äter idag druvsocker, och får i mig ca 2 paket i veckan. Detta skapar ett himla svajande och dåliga spiraler i mitt blodsocker. Jag mår kaos just nu på grund av det!

    Allt gott,
    Antonia

    Svar: Hej förstår att det blir jobbigt o ond spiral med druvsocker. Jag har inte behövt äta druvsocker under hela min lchf tid. Tidigare käkade jag jämt. Jag tar ju nästan enbart långtidsverkande insulin vilket gör att jag inte går så jobbiga känningar men ibland blir jag låg men det är rött sällan. Jag har då bara behövt öka kolh innehåll/100 g lite kanske äta ngt som innehåller 10gkolh /100 tex druckit ett glas äppel juice eller ta ett äpple. Oftast klarar jag mig på att äta tex turkisk yoghurt o Halllon eller liknande. Men man måste ju kolla noga så att sockret stiger nu när jag var sjuk i magsjuka gjorde jag ett undantag o drack cola för då ville inte sockret stiga, men annars som sagt behöver jag bara öka kolh men absolut inte så mycket som rent socker, bröd, mm . // jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-10-31 | 14:03:17
    Bloggadress: http://fullfrulle.devote.se
  • Dia-Sofia säger:

    Så bra med sådana filmer! Den här var också så välgjord tycker jag. Skitsjukdom ja...

    2013-11-04 | 11:49:06
    Bloggadress: http://diasofia.blogspot.no
  • Leifi säger:

    Är det inte dumt att dricka Coka cola? Cola innehåller ju hälften fruktos som inte höjer blodsokret direkt utan måste omvandlas till kroppstillgänglig energi i levern. Men jag är en lekman, du är ju expert på din diabetes, så du har nog lärt dig om vad som är bäst för dig. Man är inte lika rädd för typ 1 diabetes längre när man läser om din hälsoresa. Glad för din skull! Fortsätt på din hälsoresa och fortsätt blogga! Det du förmedlar/lär ut är unikt och viktigt.

    Svar: HejHade Coca cola hemma från det att sonen hade magsjuka,tog det som fanns hemma för att hålla uppe sockret, kunde absolut inte äta, så cola små klunkar med lite mellanrum funkade bra för att upprätthålla blodsockret . (jag hade inte superlågt socker o var i "akut" behov utan blodsockret ville inte stiga från ca 3-4 )
    Tack för dina fina ord!! ha det fint // Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-11-11 | 11:44:18

Kommentera inlägget här: