diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Resa och om att dra nytta av tidsskillnad

Kategori: Allmänt

Hej på er!
På måndag flyger vi till Dominikanska republiken, det ska bli helt underbart.
Vi kommer att vara borta 2 veckor, jag sambon och barnen åker tillsammans med ett par goa vänner.
Letat fram flygintyg för att ta med hjälpmedel och insulin, jag har aldrig behövt visa intyget vad jag kan minnas. Kanske var värre förr när man använde engångssprutor. Ni andra diabetiker som läser bloggen; har ni blivit stoppade i tullen någon gång pga diabetessaker?
 
Självklart kommer jag äta LCHF/lågkolhydratkost även på semestern!
Det som är lite knivigt när man åker bort även om man bara åker på en weekend här i Sverige är att få i sig tillräckligt med fett, att ta bort kolhydraterna är enklare.
Vi kommer att ha all inclusive, vilket underlättar då det är buffé. Tar med mig en burk kokosolja så jag kan slänga ner lite i kaffet och även lite nötter för säkerhetsskull, vill ju inte riskera fettbrist hihi :)  
Har även hört att kokosolja är superbra som solskydd, kanske får testa ;)
 
Något annat som kan bli knepigt för en diabetiker på resa är tidsomställning men  5 timmar hit eller dit är inget jag oroar mig för så mycket för nu tack vare LCHF och mindre insulin! Förut var jag vansinnig när man övergick från sommartid till vintertid och tvärt om eftersom jag var som en tickande bomb om jag inte fick mat exakt mina tider hihi
 
Vi åker hem från Dominikanska mån den 23e 17.00 deras tid  och landar  i Oslo julaftonsmorgon kl 7.00 På julafton fyller jag år och i år blir jag 30 phuu (har lite kris) Men tror jag ska försöka utnyttja den där tidsskillnaden lite. Om jag använder mig av dominikansk tid så länge som möjligt innebär det ju att jag får 5 timmar extra som 29åring :)
 
Förresten här är min nya nyckelring:)
 
 
 

Kommentarer

  • Antonia säger:

    Jag har varit utomlands tre gånger under min tid med diabetes, och har aldrig blivit tillfrågad om det!

    På onsdag, nästa vecka, ska jag flyttas över till vuxensidan för diabetes, vilket innebär nya vårdkontakter. Jag förväntar mig att de ska vara motsträviga till min lågkolhydratskost. Har du några tips till hur jag ska ställa mig till dom? Hur är dina vårdkontakter?

    Allt gott
    Antonia

    2013-12-06 | 21:28:52
    Bloggadress: http://fullfrulle.devote.se
  • Dia-Sofia säger:

    Åh vad kul! :D
    Jag har aldrig heller blivit frågad. Men har annars alltid med ca 3 mätare ifall en blir tappad och den andra sönder. Aldrig oförberedd...
    Ang tidsskilnad gick det också bra när jag åkte till NY, 6 timmars skillnad (tror jag). Tog bara korttidsverkande första dygnet, sedan följde jag tiderna där. Låg lite högt i 2 dar men kan bero på den goda maten också :D hehe.

    2013-12-10 | 16:37:54
    Bloggadress: http://diasofia.blogspot.no
  • Simon säger:

    Flygt en gång med diabetes och blev inte stoppad där heller.

    Till Antonia, när jag drog om till LCHF på eget bevåg så sa min läkare på nästkommande möte bara att hon inte ville lägga sig i det riktigt, hon hade inte bildat sig en uppfattning :S Men hon ville skicka mig till dietist. Vilket hon aldrig gjorde. Vilket jag är glad för. Men det ska bli intressant nästa koll då dom mäter kolesterol och annat, sockret vet jag att det kommer ligga bra ;)

    2013-12-14 | 20:39:44

Kommentera inlägget här: