diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Rester av ett diabetesliv

Kategori: Allmänt


Efter 8 månader med diabetes ser det ut såhär och då har jag i regel ändå bara tagit 1 spruta/dag istället för 5-9. Jag har haft diabetes i 16 år, det blir en hel del sprutor och blodprov....
När jag stod och tittade på högen hemma slog det mig att jag trots allt har en allvarlig sjukdom, men det bästa är att det numera är jag som har kontroll över den istället för att sjukdomen kontrollerar och styr mig  som innan.  Jag känner mig inte längre sjuk!

Kommentarer

  • Daniel Hörberg säger:

    Hejsan!!
    Skönt att det finns någon som bloggar om typ 1.
    Själv har jag haft det sen augusti -12. Och det har gått både upp och ner. Det jag vart mest förvånad över var att du nu tog 1spruta istället för 5-9.
    Menar du en hel spruta eller ett "stick"?

    Tack för en intressant blogg :)

    Svar: Tidigare tog jag lantus morgon o kväll måltidsinsulin 3 ggr + upp till ca 4 ggr/ extra för att justera blodsockret
    diabetestypettlchf

    2013-11-17 | 18:26:13
  • Dia-Sofia säger:

    Oj kan inte tänka mig hur mycket det blir med oss som tar flera stick varje dag!
    Jag har haft typ 1 sedan 2010, men nu först känns det som jag har kontroll. Det är en bra känsla!

    2013-11-17 | 19:35:01
    Bloggadress: http://diasofia.blogspot.no
  • Aleksander säger:

    Hej!

    Hittade din blogg för några veckor sedan. Tycker den är mycket intressant, inte recept och mat kanske men diabetesbiten. Modigt och vågat att testa lchf tycker jag. Antar att du kommer köra på det för evigt nu? Har lite frågor. Det är inte meningen att de ska vara kritiska men de kan säkert uppfattas som det. Ursäkta för det nu innan säger jag.
    Du går på diabcentrum på CSK va? Vilken doktor har du? Vad varnade den för och vad säger denne nu? Hur ser kolesterolet ut nu? Hur många gram kolhydrater äter du i veckan? Tycker du att kroppen någonsin behöver kolhydrater eller kan en nyfödd med diabetes börja med lchf? Om man har bra HbA1c finns det ändå anledning att börja med lchf?

    Sen om du var doktor och fick frågorna, Varför producerar kroppen insulin? Om alla slutar äta kolhydrater kommer då kroppen efter x-antal generationer sluta producera insulin?

    Sist men inte minst. Har du varit på kollo på barnens ö?

    Mvh Aleksander, diabetes sen 1983, 4a år gammal.

    Svar: HejJapp jag kommer alltid äta LCHF, mår så himla mycket bättre!
    Ja jag går på diabetescentrum. Har Bengt Norberg, han varnade för bla fettlever och att ingen människa kan äta LCHF hela tiden o att det var allmänt farligt. Men har faktiskt inte vart på besök på över ett år, tycker inte det ger mig så mycket om jag ska vara ärlig, men hba1c o prover brukar jag ta, mina senaste kolesterolvärden som jag tog några månader efter lchf starten var något förhöjda men det är inget jag oroar mig över.
    Nu Då
    HDL(goda) 1,9 1,9
    LDL (onda) 4,7 2,5
    Totalt 7,1 4,8 ,
    ska ta nya prover efter jul, ska bli spännande att se.
    Jag räknar inte kolhydrater så jhag vet inte hur mkt jag får i mig. Jag vill att det ska vara enkelt. Har som utgångspunkt (överstiger något) att livsmedel ska innehålla 5 g kolh/ 100g. Låter mitt blodsocker styra tex val av frukost, har jag lite lägre äter jag lite liberalare lchf tex turkisk yoghurt,m grädde, och hallon. Vaknar jag med lite högre äter jag mer strikt tex ägg o majonäs eller liknande.
    Angående frågan om kroppen någonsin behöver kolhydrater så är det viktigt att komma ihåg att det heter Low carb inte no carb. Allltså vi som äter lchf äter kolhydrater men i mycket mindre mängd. Men kolhydrater är det ända näringsämne som inte är essentiellt (alltså livsnödvändigt o som måste tillföras via kost)
    Hjärnan och röda blodkroppar är beroende av glukos som energikälla( kan även anv ketonkroppar som bränsle) men det betyder inte att man måste äta massor av kolhydrater. Pga glukoneogenes kan kroppen genom att bryta ner aminosyror och glyceroldelen i fett bilda glukos utan att tillföra kolhydrater.
    Ang frågan om man ändå har anledning att äta lchf fast man har bra hba1c så beror det på hur man mår i övrigt. Jag har fått många hälsovinster utöver diabetesen. Det blir dessutom enklare att få jämnt blodsocker och jag upplever att jag fått ett friare liv.
    Svåra frågor men insulin har ju även utöver blodsockerreglerande effekt även effekt på kroppens metabolism av fettsyror och säkert andra funktioner också, dessutom pytsar ju levern ut glykogen som omvandlas till glukos i blodet och då antar jag att en viss dos insulin hos en frisk frisätts,så jag tror kanske inte att vi skulle sluta producera, men vi skulle ju absolut inte behöva producera så mycket, fast jag är inte riktigt rätt person att fråga hihi
    Nej jag har inte vart på kollo på barnens ö.
    Ha det fint Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-11-26 | 14:57:02
  • QRT säger:

    Hvorfor bruker du ikke pumpe.Har brukt det i 10 år av mitt 57årige diabetesliv.Fungerer utmerket.Langtidsbls som en frisk.

    Svar: HejJag hade pump innan jag fick barn och tänkte skaffa det igen, men nu känner jag inte att jag behöver det eftersom jag mår så bra ändå och endast behöver ta 1 spruta/ dag. Då känns det som mer frihet än att ha en pump som sitter fast.
    Ha det fint// Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-11-27 | 08:31:14
  • Aleksander säger:

    Tack för svaret.

    Går hos Bengt jag med. Ska diskutera detta med honom nästa gång jag träffar honom. Är för tillfället med i en studie anordnad av Göteborgs universitet. jag äter så GI jag kan. Har hållit på sedan april. Mitt hba1c har varit mellan 45-55 senaste åren och det är samma efter 9 månader med GI. Skillnaden för mej är att mitt bs inte stiger like mycket av att äta GI vilket gör att toppar och dalar är färre. Blir intressant att se vad utvärderingen av studien visar. 1 år ska jag hålla på. Jag är väldigt intresserad av dina kolesterolvärden (för det är dom som är farliga har man ju fått höra några gånger) så dom kommer jag följa väldigt noga. Så lägg gärna upp dom så fort du har dom.

    Tack för svaret igen.

    2013-12-10 | 09:55:24
  • Susanne säger:

    Hej!! 43 år gammal o typ 1:a sen 32 år tillbaka!! Kände igen mig vääldigt mycket i din beskrivning på krämpor od... Åt själv lchf under något år o mådde kanon sen lyssnade jag lite för mycket på sjukvårdens fett- o kolesterolskräck o gick tillbaka till kolhydratkost igen... Mår nu som jag förtjänar antar jag - SKIT mao...😕 Mitt LDL låg senast på 3,6... Alldeles för högt enl diabetessköterskan o fick kolesterolsänkande medicin... Äter du något sådant? Vid frågan om HDL blev svaret bara att det också var högt - o det är väl bra eller? Jag undrar också om du kontrollerar blodketoner? Ha det gott!!😉

    2014-04-23 | 13:42:54
  • ramona andersson säger:

    hejsan ! såg din sida om diabetesen det är så min nuvarande situation ser ut jag tar nämligen 4-5 sprutor på dan och en på kvällen men på senare tid har jag inte haft kontroll på mitt sockervärde har varit inne på att börja med lchf men vet du någon bra sida om bra recept och lite info om det hela Med vänlig hälsning Ramona ;)

    Svar: Hoppas du ger lchf en chans, tror inte du kommer ångra dig. Jag fick mycket inspiration på instagram i början hashtagga lchf (om du har insta) bra info finns på kostdoktorns hemsida bla höja det fint/ Jasmine
    diabetestypettlchf

    2014-10-02 | 12:58:20

Kommentera inlägget här: