diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Hallon och blåbärspaj

Kategori: Mat och recept

Snälla, snälla, snälla kan vi baka något som jag tål sa min yngsta son när jag hämtat honom från dagis igår. (han är ju allergisk mot mjölk och vete)
Han fick som han ville och vi slängde ihop en enkel  mjölk o vetefri hallon och blåbärspaj till fredagsmyset. LCHF såklart. Jag bakar aldrig med vanligt socker eller mjöl till övriga familjemedlemmar här hemma längre. Det är ju så onödigt när man kan göra lika gott utan! Dessutom tycker barnen det är spännande när vi experimenterar och testar nya saker och hittar på våra egna recept!
 
Här kommer receptet;
 
Hallon och blåbärspaj
1 dl kokosolja med smak
4 dl mandelmjöl
0,5 dl sötströ
1 ägg
0,5msk fiberhusk
3dl frysta hallon
1dl frysta blåbär
1 msk sötströ till bären
Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader
Smält kokosolja i en kastrull.
Häll i bunke, tillsätt mandelmjöl, sötströ och rör ihop.
Tilsätt ägget och blanda.
Häll i fiberhusk och blanda. Låt vila en stund.
tryck ut degen i en pajform. Spara lite till toppen.
Fyll på med blåbär och hallon. Söta bären.
Fördela resterande pajdeg på toppen.
Grädda mitt i ugnen ca 20 min
Vi som tålde åt tillsammans med vaniljvisp gjord på 1,5 dl grädde, 1 dl smetana, sötströ och vaniljpulver som jag vispar för hand en stund. Supergott!
Lilleman fick sin egna vanlijsås gjord på havreyoghurt och vaniljpulver!
Alla nöjda och glada :)
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Busmamman säger:

    Mums!
    Det receptet ska jag prova.
    Men vad är sötströ för något?

    Svar: Sötströ är ett sötningsmedel från Ica innehåller erytritol o stevia, påverkar inte blodsockret! Funkar säkert lika bra med tex sukrin( också sötningsmedel)
    diabetestypettlchf

    2013-11-16 | 16:14:32
    Bloggadress: http://busmammans.blogg.se/

Kommentera inlägget här: