diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Mandel och hasselnötscrunch med smak av choklad

Kategori: Mat och recept

Igår gjorde jag en underbar crunch/ granola/musli eller vad ni vill kalla det. Det blev snabbt även barnens nya favorit!


Mandel-och hasselnötscrunch med smak av choklad

0,5 dl olja ( jag använde hasselnötsolja, vilket blev otroligt gott)

125g hasselnötsflagor (jag har köpt på netto, funkar säkert bra med hackad också om ni inte hittar flagor)

50 g hackad skållad mandel

2 msk sötströ

2msk mandelmjöl

1 msk kakao

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader

Blanda alla ingredienser i en bunke 

Strö ut på bakplåtspapper 

Rosta i ugn ca 5-6 min


Blev en lyxig fredagsfrulle idag: crunchen tillsammans med vispad grädde!


Kommentarer

  • Anonym säger:

    Hej! Tack för en toppenblogg! Har lite funderingar som jag hoppas att du kan svara på.
    Fick diabetes för ca. 5 månader sedan och har varit utan kolhydrater i 2 månader. I nuläget tar jag inget måltidsinsulin och ytterst lite långtidsverkande. Skulle klara mig utan helt och hållet men funkar det? Behöver kroppen något insulin?
    Jag undrar även hur du gör utan kolhydrater med alkohol då det oftast sänker sockret?
    Gick du upp i vikt i samband med din diabetes? Gick du ner i vikt sedan du började äta enligt lchf?

    Tacksam för svar! :)

    2014-03-21 | 17:11:10
  • Busmamman säger:

    Tack, tack, tack! :)
    Har funderat ett tag på någon lchf-liknande müsli. Nu hittade jag det här. :)

    2014-03-21 | 18:42:16
    Bloggadress: http://busmammans.blogg.se/
  • Miranda säger:

    Hej! Jag testade lchf för något år sedan. Jag blev låg i sockret hela hela tiden.. Gick från typ 8 enheter till 1. Fick tillslut sluta ta insulin helt. Efter några månader mådde jag jättedåligt så fick börja äta kolhydrater igen. Nu har min diabetes gått åt skogen. Har typ 89 i hba1c och behöver verkligen få ner det. Har höjt mitt insulin massor, men är livrädd för att bli låg i sockret (hade en jobbig upplevelse) och för att gå upp i vikt. Så har ungefär samma fråga som personen över.. Skulle man klara sig helt utan insulin? Jag mådde ju dåligt efter ett tag, men vet inte om det kan ha varit för något annat kanske.. Hur gör du? Vad säger din läkare om lchf? Har inte läst igenom din blogg än, men ska börja göra det. Men skulle verkligen uppskatta om jag fick svar på det här så att jag lättare kan se allt på ett ställe. :)

    2014-03-23 | 01:05:59
    Bloggadress: http://nattstad.se/Miranda.Ehrnholm
  • Ida Thor säger:

    Hej!

    Jag fick diabetes 3 juli 2013, har snart haft det ett år! Kom över din blogg idag och blev superinspirerad! Har skrivit om dig i min egen blogg nu för jag blev så inspirerad.

    Det jag undrar är hur du balanserar dina måltider? Vilka tider på dygnet äter du för att få det regelbundet och hålla blodsockernivåerna i balans?

    Snälla svara! Vill börja bums!

    2014-04-02 | 21:08:24
    Bloggadress: http://idswe.blogg.se
  • Marie säger:

    Hej Jasmine, har du helt slutat blogga? Saknar dina inlägg! Ha det fint!
    /Marie

    2014-11-21 | 20:25:39

Kommentera inlägget här: