diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Chokladpudding

Kategori: Mat och recept

För ganska så länge sedan köpte jag några burkar Kaymak Cream på Willys (23g fett/100g och 3,6g kolh/100g)
 
Jag har inte riktigt vetat vad jag ska göra med dem men provat lite olika. Har bla gjort  en kaymak paj med paranötter.  Har även testat att koka burken så som man gör med kondenserad mjölk. men det blir inte samma. Visst den tjockar till sig lite men inte alls lika mycket. Kolasmaken kommer dock fram en aning mer. 
 
Förra helgen testade jag att koka chokladkola fudge som inte blev ok men inte så jätte bra men istället resulterade det i att jag fick en idè till ett annat recept. Jag märkte att när det bara kokat en kort stund blev konsistensen som chokladpudding. Jag ändrade om lite och testade  igår och gud så gott det blev! dessutom enkelt.
 
Chokladpudding på Kaymak cream
 
3 msk kokosolja utan smak (uppdaterat; fungerar även bra med smör)
1 burk kaymak Cream (170 g)
ca 7små rutor sockerfri choklad
2-3msk sukrin melis
 
Gör så här
Smält kokosolja i en kastrull. Häll i Kaymaken och blanda väl.
Bryt ned chokladen och låt den smälta.
Koka under omrörning några minuter tills det får fin konsistens.
Tillsätt sukrin
Häll upp i portionsformar och låt svalna.
Servera med vispad grädde!

Kommentarer

  • Maria säger:

    Tack för att du experimenterar med kaymak och delar med dig av det här! Jag är helt galen i kaymak men jag äter det oftast bara rakt ur burken med bär till, så lite inspiration till vad man kan göra mer med det är väldigt välkommet! :)

    Ha en fin helg!

    2013-04-13 | 19:11:07
  • Ulrika säger:

    Åh, det lät ju supergott, måste testas :) Tack för tipsen!

    2013-04-26 | 19:19:41
  • therese säger:

    Om jag vill använda marabou premiums 70% choklad, hur många rutor ska jag ta? Ungefär grammässigt är sju små rutor??

    2014-08-16 | 17:12:27

Kommentera inlägget här: