diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Umeå och dieter

Kategori: Allmänt

Hej på er
Nu är jag uppe i Umeå igen.
Spännande vecka så här ser schemat ut.
 
 
Jag hänger med lättare än i förra kemi kursen som kändes super svår. Mitt problem är att jag vill förstå men ibland med kemi måste man bara acceptera att det är på ett visst sätt och lära sig det för det går liksom inte att förstå. Jag klarade den tentan fastän jag aldrig trodde att det skulle gå, Kul!!
 
Detta är också svårt men jag märker att jag har mycket nytta av humanbiologikursen som jag läst tidigare när  jag läst idrott vilket är skönt! Så förhoppningsvis fixar jag detta!
 
Idag har vi även pratat om kostbudskap och modedieter där även LCHF togs upp. Dietisten som föreläste  var inte helt kritisk men verkligen inte heller positivt inställd  heller och påpekade att det inte finns forskning på strikt LCHF utan bara på mildare former av lågkolhydratkost med energiprocent på ca 30E% kolhydrater. Hon förstod varför jag som diabetiker valt att äta LCHF men poängterade att det finns många diabetiker som klarar av att ha bra blodsocker på normal kost. Jo kanske men det är ett helvetes krångel och pusslande  som man inte kan förstå om man inte är diabetiker själv. Med LCHF är det väldigt mycket enklare och det bidrar till mer livskvalitet och det kan jag svara på eftersom jag har upplevt det själv. I 15 år har jag levt mycket svårare och vart oerhört mycket mer sjuk än vad jag behöver.
 
 Jag har även oerhört många fettskrämda kurskamrater (blivande hem och konsumentkunskapslärare) som tillsammans med mig läst näringslära. Jag får motivera och förklara mig och de vet såklart bäst och tycker synd om mig ungefär för att jag inte förstår bättre. Jag förstår dom till viss del, jag var själv fettskrämd innan för att jag läst näringslära på universitetnivå. Men man önskar att vissa kunde lyssna och ta till sig alla positiva upplevelser och historier som människor som faktiskt testat LCHF/lågkolhydratkost. Och kanske vara lite mer öppensinnade och inte bara så fort de hör något positivt kontra med att försöka hitta massor att ifrågasätta och eller försöka hitta nackdelar eller hur blir det sen och hur länge ska du hålla på så här?  Ja så länge jag vill må bra och inte må skit. Jag har inte tvingat dom att äta LCHF och jag ifrågasätter inte deras sätt och äta så om vissa bara kunde låta andra må bra.
 
 Några förstår mig i min situation pga diabetesen och när jag får förklara att det naturliga egentligen är att undvika det kroppen inte kan hantera precis på samma sätt som man inte äter till störst del nötter om man har en nötallergi. Och när jag berättar att forskning och kostråd tas fram via insulintillverkarna. För det är så jag måste göra jag måste ständigt förklara och bli ifrågasatt varför jag valt att må toppen och varför jag väljer att behandla min sjukdom med helt naturlig kost.
Själv tycker jag synd om dom när jag ser att de på varje rast måste trycka i sig kolhydrater i form av mega stora baguetter, chokladbollar, biskvier, frukt, läsk, chokladkakor och smågodis mm för att de är hungriga och för att de ska orka lyssna och hålla energin uppe. Och det är verkligen varje rast. Undra vilken diet de anammat för det är mycket utfyllnadsmat och tomma kalorier som inte ens ryms i den tallriksmodell som de själva förespråkar. HS High sugar?? Men det är ingen som ifrågasätter dom.
 
Kul att jag som diabetiker verkar hålla blodsockret bäst av alla! Och att jag håller mig mätt och belåten mellan frukost, lunch och middag! 
 
Ha det fint

Kommentarer

  • Filippa säger:

    Spännande, vad är det för kurs du läser?

    Svar: Just nu läser jag näringsfysiologi. Kursen ingår i min lärarexamen jag ska bli högstadielärare i hem o konsumentkunskap och idrott. Ha det fint
    diabetestypettlchf

    2013-04-24 | 23:16:13
  • Marie säger:

    Kul att du är i min stad! Skulle gärna slinka in på de där föreläsningarna! Verkar intressant!

    Håller med om att folk är fettskrämda, jag börjar bli trött på att förklara varför jag äter som jag gör.. Jag menar, varför anses det naturligt att smälla i sig så mkt socker??

    Svar: Aha så du bor i Umeå va kul det är en trevlig stad. Synd jag inte visste annars kunde man ju tagit en kaffe ihop. Ja föreläsningarna var väldigt intressanta.Ja visst är det irriterande att ständigt behöva förklara sig o precis som du säger att det är konstigt att det anses naturligt att smälla i sig socker..
    Ha det fint
    diabetestypettlchf

    2013-04-25 | 00:09:50
  • Anonym säger:

    Ja, helt sjukt vad en del är sockerberoende... Såg på tv om nån tjej som gav sina barn cola till frukosten! Sorgligt. Vi försöker också undvika allt socker och äta betydligt mindre kolhydrater. Ibland är det dock svårt, spec när vi jobbar som vi gör och är borta flera dagar.
    Vi borde ju hitta på nåt kul snart, var länge sen vi sågs nu...
    Ha det bäst!

    Svar: Ja jag såg också det helt sinnesjukt. Ja vi måste verkligen ses snart Kram
    diabetestypettlchf

    2013-04-26 | 19:15:48
  • Ulrika säger:

    Oj, jag råkade visst va anonym, haha

    2013-04-26 | 19:16:38
  • Marie säger:

    Ja, Umeå är en väldigt trevlig stad att bo i =)

    Om du vill kan du höra av dig när du är här nästa gång så kan vi ta en kaffe eller lunch. Jag jobbar på universitetet så det är väldigt enkelt =)

    Svar: Jaha va smidigt! Absolut det gör jag blir nog någon gång nästa termin igen.
    diabetestypettlchf

    2013-04-28 | 20:46:12
  • Marie säger:

    Fint! Bara du hör av dig till min mailadress =)

    2013-05-01 | 21:27:52

Kommentera inlägget här: