diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Bröd

Kategori: Allmänt

Igår fick jag för mig att baka ett bröd som alla i familjen skulle kunna äta.

Winston som är mjölk och vete (annas, kixi) allergisk äter väldigt sällan bröd. Eftersom han inte heller kan äta de flesta glutenfriaprodukter.

Glutenintolerans/celiaki och veteallergi är inte samma sak. De som har celiaki kan äta vetestärkelse som ofta finns i glutenfriaprodukter eftersom det är just gluten proteinerna de är känsliga för. Men de med veteallergi tål ofta just gluten men inte övrigt innehåll  i vetet och alltså inte bla vetestärkelse. Det finns två bröd att köpa som är vetefria och dessutom mjölkfria. Men han tycker inte så mycket om dom och dessutom är de rätt dyra.

Winston älskar att baka så jag och han brukar baka winstonbröd/winstonkakor. Vi har experimenterat och prövat många olika varianter men bröden tycker han oftast inte om. Men det går ingen nöd på honom det är inte så att han saknar/vill ha bröd eftersom han inte är van att äta det.

Vi har inte vågat ge honom mandel eller nötter. Mandel hade underlättat om han kunde äta för då kunde man gjort mycket samma till hela familjen vid bakning och använt sig av kokosolja istället för smör mm. Men eftersom mandel och nötter kan vara sånt som utlöser kraftiga allergireaktioner hos vissa och att han har allergier i sig samt att han får väldigt kraftiga reaktioner på mjölk. Det sätter sig på andningen.Så har vi valt att undvika mandel och nötter. Får se om vi kan testa detta på sjukhuset när han blir lite äldre.

Alltså skulle jag baka ett LCHF bröd men som även han och de övriga kan äta. Utan mjölkprodukter,nötter och mandel.

 Resultatet blev över förväntan och hela familjen åt!

Recept

5 ägg

1dl smält deodoriserad kokosolja

0,5 dl kokosmjöl

0,25 dl ljust psyllium

0,25 dl krossade linfrö

1msk solrosfrö

1msk fibrex

1tsk brödkryddor (kan utökas men det var vad jag hade hemma)

1/2 tsk bikarbonat / 1tsk bakpulver

2 krm salt

1 msk fiberhusk

Gör såhär

Smält kokosolja.

Vispa äggen i en bunke.

Lägg i de övriga ingredienserna men spar fiberhusket till sist.

Blanda ordentligt.

Låt svälla en stund

Häll smeten/degen i avlång brödform klädd i bakplåtspapper

Grädda mitt i ugnen 175 grader ca 30-40 min

Kommentarer


Kommentera inlägget här: