diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Livsuppehållande åtgärder på celler

Kategori: Allmänt

Ibland funderar jag på hur det hade varit/blivit om man börjat med lågkolhydratkost redan då jag fick Diabetes.
Nu är ju inte jag läkare men jag tror nämligen att det skulle gått att rädda den lilla insulinproduktion man då hade kvar. För oftast då man insjuknar har man en liten insulinproduktion kvar men som tillsist avtar helt.
 
Det finns nämligen varianter på diabetes som inte så många känner till. De kallas för Mody.
 
"MODY är den starkast ärftliga diabetessjukdomen och kan  förekomma i flera generationer i samma familj. Den liknar Diabetes typ 2 men debuterar ofta i unga år.  Ärftligheten är stark och barn till en förälder med MODY löper 50 procents risk att drabbas. Vilka barn som ärver sjukdomen avgörs av slumpen.

MODY är ett samlingsnamn för flera former av ärftlig diabetes. Förkortningen står för  Maturity Onset Diabetes in Young. Hittills är sex olika MODY-typer upptäckta. Gemensamt för dem alla är att de orsakas av egenskaper hos arvsmassan, att den genetiska orsaken till sjukdomen är känd, och att det är bristen på insulin som gör att blodsocker- halten blir för hög.  "

Vid Mody har man alltså lite insulinproduktion kvar precis som många typ 1or har vid insjuknandet.

Jag såg ett repotage i tidningen Mat & Hälsa nr 5 2012 om en tjej som som hade mody3 och med hjälp av LCHF blivit frisk eller ja klarade sig utan sprutor.

Genom LCHF och motion kunde hon med den lilla insulinproduktion hon har kvar klara sig och mådde dessutom toppen!

Jag tror att man kan rädda de fungerande insulinproducerandeceller som finns kvar även hos en typ 1 eller  ialla fall förlänga livstiden.

Här är ett inlägg på kostdoktorn som handlar om  Isac som när han fick diabetes typ 1 åkte hem från sjukhuset och tog 102 enheter insulin per dag.

Tills hans mamma läst på om LCHF och han du blev så gott som insulinfri. 

Nu var detta ett tag sedan det skrevs. Det skulle vara spännande att se hur länge han klarade att hålla cellerna vid liv med hjälp av LCHF.

http://www.kostdoktorn.se/typ-1-diabetes-lchf-och-t-trojor/

 

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: