diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Jag vill inte bli bjuden på en vetebulle

Kategori: diabetes

 

Jag har kritiserat kostråden för diabetiker förr och nu är det dags igen. Det gör mig väldigt förbannad att det som egentligen är självklart (ät mindre av det du inte kan hantera) görs till något ologiskt (ät mest av det du inte kan hantera) för att läkemedelsbolag ska tjäna ännu mer pengar. Såklart är jag oerhört tacksam att insulin finns annars skulle jag vart död, begravd och uppäten av likmask för längesedan.
 Men man behöver ju inte göra kostråden ologiska och diabetikerna sjukare för att sälja mer.
 
I Finland har ca 40 000 människor typ 1 diabetes.
 
På finska diabetesförbundets sida finns en rubrik Väl rätt kost

"
  • Allsidig – Smakar gott – Tilltalande – Varierad kost – Bra för hjärtat
  • individuellt avpassade matportioner utifrån energiförbrukning och målvikt
  • bröd, gröt, müsli och andra spannmålsprodukter, helst fullkornsprodukter och gärna till alla måltider
  • mycket grönt, frukt och bär
  • potatis, ris eller makaroner till huvudmålen
  • fettfria och magra mjölkprodukter i måttliga mängder
  • bordsmargarin eller magra fettblandningar på brödet
  • magra och saltreducerade charkvaror alternativt ost, kött, kyckling och fisk i måttliga eller små mängder
  • olja eller andra mjuka fetter till matlagning och bakning."

 Ordet magra används flitigt.  Vi ska gärna  äta spannmålsprodukter till varje måltid utöver pasta, ris, potatis eller makaroner. Är inte detta sjukt och jävligt ologiskt?

Man kan också göra som jag och många andra diabetiker som förstår logik gör. Undvika kolhydrater eftersom det är det som höjer blodsockret.


Det finns även en underrubrik Vad ska man bjuda en diabetiker på?
Här har ni svaret:

"Man behöver inte ställa till med något extra för diabetiker eller  andra som är måna om sin hälsa. Bjudmat till diabetiker behöver inte  sötas på något speciellt sätt. Du kan bjuda på salt eller sött – men  helst fettsnålt och i små portioner. Då kan diabetikern själv bestämma  vad han eller hon vill äta. Frukt är för det mesta utmärkt bjudmat, till exempel vid möten och sammanträden.

Fettsnåla vetebullar och bärpajer är alltid bra kaffebröd. Däremot  kan man gärna hoppa över feta bakverk som wienerbröd och bakelser på  mördeg.

Om det bjuds på förfriskningar är det bra att duka fram sockerfria  varianter och mineralvatten med låg natriumhalt. Många föredrar dem.  Ställ gärna fram icke-energigivande sötningsmedel till kaffet."

 

Oj oj va farligt fett är för oss diabetiker. När ska det fokuseras på det som är problemet för en diabetiker? ,  Kolhydrater, fett höjer inte blodsockret.  Jag undrar förresten om det är någon som är mån om sin hälsa som kallar en fettsnål vetebulle för ett alltid bra kaffebröd?

Lustigt är det också med alla torra sockerfria bakverk på caféer som är baserade på vetemjöl  

Vetemjöl påverkar blodsockret på samma sätt som rent socker och gluten är dessutom källa till många sjukdomar. 

Finska diabetes förbundet! Är det ok om jag hoppar fettsnål vetebulle om jag blir bjuden?

 

 

Kommentarer

  • Filippa säger:

    Dessa kostråd är en skandal. Sjukt, är vad det är! :(

    Vad tycker du man ska bjuda en diabetiker på? Själv skulle jag önska mig nötter, mandlar, goda ostar, oliver...

    Svar: Ja eller hur!!Det var ett bra förslag och enkelt för den som bjuder att slippa baka/laga ngn special grej. Jag tycker även man kan fråga diabetikern alla tänker o tycker olika någon kanske tycker det e ok med fettfri vetebulle även om jag inte tror det är väldigt få som skulle säga just det som svar hihih På middagar o så tar jag ibland med mig eget tillbehör typ vitkålsgratäng,, brukar funka bra jag säger det innan att tänk inte på mig jag tar med tillbehör,! Ha det fint
    diabetestypettlchf

    2013-07-11 | 00:19:25
  • Guro säger:

    Fantastisk bra innlegg!

    2013-07-11 | 10:43:18
  • Finlandssvenska Jessica säger:

    Som mitt namn antyder är jag finländare och har haft diabetes i 16 år i oktober (blev diagnosticerad som sjuåring). Jag har haft mina toppar och dalar i mitt liv som alla andra och rent ut sagt skitit i min diabetesvård. Dock har jag alltid haft ett enormt stöd från världens bästa diabetessköterska som alltid varit ärlig och rak mot mig.

    Men dessa kostråd.... De har ALDRIG fungerat för mej och nu sitter jag här med ett hyfsat hba1c-värde och god kontroll och ändå har jag ständig huvudvärk, övervikt och magproblem. Och fortfarande är det dessa kostråd jag får och noll förståelse för min nyfikenhet gällande GI och LCHF.

    Måste bara ventilera lite och funderar seriöst över att börja med lchf, men vilka är de största nackdelarna enligt dig?

    Tack för att du inspirerar :)

    Svar: Ärligt talat kan jag inte komma på några nackdelar. Det skulle isåfall vara att det kan vara lite svårare att få tag på ngt bra att äta om man e på resande fot. Hoppas du ger lchf en chans tror inte du kommer ångra dig. Ha det fint// Jasmine
    diabetestypettlchf

    2014-08-16 | 09:24:21

Kommentera inlägget här: