diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Knäckig blåbärspaj

Kategori: Mat och recept

Igår plockade jag och barnen blåbär. Det resulterade i en blåbärspaj på kvällen.
 
Knäckig blåbärspaj
75 g smör
1 dl grädde
3 msk sötsrö
0,5 dl grovt hackade rostade hasselnötter
3 dl mandelmjöl
1 ägg
250 g blåbär
Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader
Smöra en pajform och lägg i blåbären
Smält smöret i en kastrull häll i grädden och låt småkoka i ca 10 min tills det fått tjockare och trögare konsistens.
Häll i sötströ, hasselnötter, mandelmjöl och blanda. Rör sist i ägget.
Häll blandningen över blåbären, rör runt lite om det behövs
Grädda mitt i ugn ca 18-20 min
Servera gärna med fluffig vaniljvisp gjord på grädde och smetana. (Recept nedan)
 
Winston fick sin egna "paj" muffin eftersom han inte tål smör.
 
 
 
Fluffig vaniljvisp
2 dl smetana
1 dl grädde
ca 1 msk sötströ
vaniljpulver
Gör så här
Vispa smetana och grädde fluffigt för hand.
Blanda i sötning och vaniljpulver efter behag.(jag vet inte riktigt hur mkt vanilj jag har i då jag använder en vanilje - twister )
Vaniljvispen passar utmärkt även till jordgubbar
 
 
 
 

Kommentarer

  • Pernilla säger:

    Hej
    Tänkte testa ditt recept. Ska det vara 1 ägg i? Står inget om ägg i ingredienser men i beskrivningen.
    Ville bara kolla :)
    Ha en ta dag!
    Pernilla

    Svar: Ooops ja det ska va ett ägg! Tack!
    diabetestypettlchf

    2013-08-01 | 16:16:47
  • Pernilla säger:

    Jösses så god den var!! Alla jag bjöd blev lika lyriska som jag :)
    Första pajen al'a LCHF som jag nästan kan dö för. Så gott!!!
    Tack för receptet!!

    Svar: Kul att ni gillad den!!
    diabetestypettlchf

    2013-08-08 | 11:07:54

Kommentera inlägget här: