diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Vaniljglass med kolasås och hasselnötsrippel

Kategori: Mat och recept

 
 
Vaniljglass med kolasås och hasselnötsrippel
 
Rippel
1,5 dl grädde
50 g smör
1 tsk vaniljpulver
2-3 msk sötströ
0,5 dl fin hackade rostade hasselnötter
Glasssmet
3 dl grädde
3 ägg
1tsk vaniljpulver
3 msk sötsrö
Gör så här
Låt grädde, smör, sötströ småkoka ca 15 min tills det fått en tjock,seg konsistens.
Under tiden vispar du grädden tjock och fluffig i en bunke.
Vispa ägg, vaniljpulver och sötströ i en annan bunke.
Häll i vaniljpulver och hackade nötterna  i kolasåsen.
Häll i äggsmeten i grädden och blanda.
Häll över smeten i en plastbytta varva med strängar av kolasås och hasselnötsripplet.
Sätt lock på och ställ i frysen minst 4h . Rör om efter ca 30 min för att förhindra att ripplet samlas på botten.
Gör om det ett par gånger.
 
 

Kommentarer

  • Cissi säger:

    Hej! Testade att göra kolasåsen fast med 1 dl grädde och 0,5 dl kokoskräm (det fasta i kokosmjölken) och så skippade jag hasselnötterna.... Attans vad gott det blev! TACK för receptet :D

    Svar: Kul att ni gillade det! Smart med kokosgrädden!Ha det fint// Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-07-15 | 14:23:29

Kommentera inlägget här: