diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Min fot

Kategori: Allmänt

För ganska så längesedan skrev jag ett inlägg om diabetesfötter. Var 30e sekund amputeras som sagt en diabetesfot någonstans i världen.
Vad jag inte berättade var att jag har haft problem med min vänster fot ett bra tag. Jag har ingen aning om det är relaterat till diabetesen eller inte.
Detta började långt innan LCHF tiden det hugger till och ilar precis som om att jag får en elektrisk stöt. Ibland känner jag ingenting förutom om jag trycker på en viss punkt på foten.
Men rätt som det är kommer de fruktansvärda ilningarna. Ibland måste folk tro att jag är knäpp eftersom jag inte kan låta bli att grimasera om det kommer en riktigt jobbig ilning. Jag tror själv att det är någon form av nervsmärta.
 
Båda mina fötter domnar även väldigt lätt bort och jag kan inte sitta still för länge för då pirrar det och jag tappar känsel.
 
Var till fotterapeuten i nov och hon sa att jag hade fina fötter och inte visade några tecken på diabeteskomplikationer. Men det hon gör är ju att pilla lite med någon sak för att kolla om man har känsel och testar om man känner vibrationer med en stämgaffel.
Tittade in snabbt till min läkare efter besöket,detta var precis dagarna innan jag började med LCHF
 Han ville veta vad terapeuten sa. Och jag berättade att det inte var något fel.
Och han menade på att det kanske inte var så farligt utan att jag upplevde smärtan värre eftersom jag mådde dåligt i övrigt just då. Han sa att om någon som du inte tycker om nyper dig på armen så gör det ondare än om någon du tycker om skulle göra det.
Jaha tack för det då var jag inbillningsjuk också.
 
Jag  vände jag mig istället till vårdcentralen. Där klämde och tittade hon lite på foten och sa att det kan ju vara en inflammation vi kan prova med en kortison spruta och se om det hjälper. Eller så får du voltaren salva som du ska smörja 3ggr/dag i några veckor.
Jag gick hem med salvan ville inte ta sprutan för jag vill gärna veta vad det är för fel på mig innan jag provar spruta in något.
Jag fick även röntga foten. Men det var inga fel.
 
Salvan fungerade såklart inte.
Jag fick remiss till ortoped tekniska för att göra ilägg.
Jag ringde och avbokade på grund av att det inte kändes som att ilägg till skorna skulle hjälpa eftersom det framförallt ilar när jag är utan skor.
 
Problemet med foten finns kvar men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att få rätt hjälp.
Jag har ringt och pratat med min diabetessköterska som inte tror att det är något med nerverna för att då brukar det vara i båda fötterna.
När jag läst lite i en ny bok om omvårdnad vid diabets kan man läsa om just ilning/ skarp smärta som liknas vid elektrisk stöt. Men sköterskan tyckte inte att jag skulle gå via diabetsläkaren utan via min vårdcentral igen :(
Det jag stör mig på är att man inte blir tagen på allvar.
Visst mitt problem kanske inte är relaterat till min diabetes. För att det brukar kännas så och det brukar vara så osv. Jag har tydligen inte helt rätt synmtom...
Men fotkomplikationer och nervskador är en vanlig komplikation hos diabetiker som man kunde undvikt om man hade fått rätt kostråd från början.
så jag tycker ändå att man kan få bli ordentligt undersökt för att ialla fall utesluta att det är det. Istället för att vänta tills man är en av de där som upptäcks för sent och min fot är en av de som hamnar på 30 sek listan.
 
Jag har nu ringt upp ortoped tekniska och sagt  att jag ville ha en tid ändå. Får väl prova om jag felbelastar och om det är det som är felet tror dock inte det men men. Har tid imorgon så vi får se hur det går.  Jag få gå den vägen istället antingen hjälper det eller så har jag uteslutit att det är det som är felet.
 

Kommentarer

  • astra säger:

    Har inte diabetes, men problemfötter, ben. Har använt ilägg i många år, och har blivit hjälp av de i hela benet och ryggen.
    Men de ger gärna väldigt hårda ilägg, och jag får inflammation där kanterna ligger emot foten.
    Det bästa är de 'beiga' iläggen som är mjukare och ger bra svikt. Kanske inte håller i hundra år, men man får skaffa nya då.
    Lycka till

    2013-03-03 | 13:14:07
  • Record säger:

    Känner igen dina problem vilka även jag har som diabetiker.
    Första graden är att man känner "kuddar" under foten när man går, nästa är småsår man får vara uppmärksam på, vilka kan bli rätt farliga. Men känner du ilningar har du känseln kvar o kan vara lugn. och äta LCHF-mat.

    2013-03-03 | 15:35:15
  • Marie säger:

    Hej och tack för en bra blogg!

    Jag hittade hit via denna sidan http://vardagslivmedlchf.se/2013/march/farlig-frukost-2.html#comment och blev så glad över att ha hittat en blogg där en person med diabetes 1 skriver om LCHF! Oftast är det ju 2:orna som det berättas om i tidningar och på nätet i allmänhet. Men även vi 1:or hjälps ju också mkt av denna kost.

    Fick diab 1 för 1,5 år sen och hade redan gått över ganska mycket till att äta LCHF så det blev inte någon jätteomställning för mig. Dock blev jag också irriterad på min dietist som tycker att jag äter för lite kolhydrater. När jag fick diabetes slukade jag alla böcker jag kom över om detta och jag bara skakade på huvudet åt den kost som rekommenderades och gör det fortfarande - hur dumt kan det bli liksom?! Men det är mycket pengar i det hela och jag tror att de företag som tillverkar insulin, sprutor mm går hand i hand med Livsmedelsverket och sjukvården så de vågar helt enkelt inte rekommendera detta, det betyder ju stora förluster för företagen när vi inte behöver lika mycket medicin. Det är ju helt galet.
    Jag är hur som helst nöjd över att ha hittat en optimal kost för mig (är dessutom glutenintolerant). Är också glad för att det så sakta börjar svänga och komma mer och mer forskning om LCHF som visar på att många blir hjälpta av detta och att det inte är farligt.

    Håller tummarna för att din fot blir bättre snart!

    Hälsningar
    Marie

    Svar: Hej!Usch ja det är hemskt att pengarna ska styra. Helt sjukt att det är viktigare än människors hälsa och livskvalitet.
    Skönt att du redan börjat med LCHF.
    Ja jag håller med det känns som om det börjar komma mer forskning. Och att fler och fler börjar förstå!
    Ha det fint
    mvh
    Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-03-03 | 20:40:12
  • Susanna säger:

    Jättefint att du bloggar om ditt liv med diabetes typ 1 hoppas många kommer hit o läser.

    finns du på facebook också ?

    Svar: Hej!Finns inte på facebook än men snart! Håller på att göra en sida där. Hojtar till när det är klart!
    Jag finns på instagram diabetestypettlchf
    Ha det fint
    diabetestypettlchf

    2013-03-04 | 20:06:24
    Bloggadress: http://www.soderhagen.ax
  • Lenita säger:

    Du anar inte vilken glädje att hitta din blogg!!! :-D
    Har känt mig så ensam om mina tankar kring typ 1, trötthet & LCHF.
    Har bläddrat lite på din blogg och läste någonstans om den trötthet du upplevt. Jag är typ 1:a sedan 25 år och lever just nu ett värdelöst liv pga den enorma trötthet jag känner. Man blir sådär jobbigt trött så man bara känner sorg. Jag har ju 3 barn och ett krävande jobb, så jag har inte tid att vara trött. Jag är HELT övertygad om att den kroniska tröttheten är diabetesrelaterad.
    Jag är säker på LCHF:s positiva påverkan för förbättrad diabeteshälsa.

    I den bästa av världar önskade jag att jag kunde bli sjukskriven 2-4 veckor av diabetesläkaren för att få landa, jobba med mina blskrvärden, men framför allt för att få ställa om till LCHF kost i lugn och ro.
    Har du några erfarenheter om vårdens och försäkringskassans inställning till diabetesrelaterad sjukskrivning?
    Tacksam för svar! Kanske det kan hjälpa mig att orka kämpa för min rätt att må bra och åter bli pigg!

    Tack för din hoppingivande blogg! <3

    Svar: HejVa glad jag blir att du hittat hit. Det går absolut att slippa den hemska tröttheten och få ett enklare liv med diabetes typ och LCHF. Det är så enkelt och naturligt att behandla med LCHF och att känna att man har kontroll över sitt blodsocker. Även om sjukdomen fortfarande finns kvar så underlättar det och skapar bättre livskvalitet.
    Jag har ingen erfarenhet av sjukskrivning pga diabetes men förstår precis vad du menar och känner igen mig i det du säger att man skulle behöva tid för omställningen/ för att orka ta tag i sin diabetes. Jag upplevde länge att jag ville göra ngt åt min situation men hann inte ta tag i det och livet rullade på. Det är svårt att prioritera sig själv och sin sjukdom. För det krävs rätt mycket för att orka ta tag i sin situation och diabetes är inte bara..det är ju ett heltidsjobb i sig.. Tycker inte det borde vara några problem att få din sjukskrivning beviljad håller tummarna för att du ska få möjlighet till det.
    Lycka till
    Kram Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-03-05 | 20:40:16
  • K1 säger:

    Känner igen fotproblemen. Min diabetesläkare skickar mig till vc för att konstatera att det inte.är nåt annat än diabetesen som är problemet. Känns bara som en säkerhetsåtgärd vilket jag är nöjd med. Har dock avfärdats på vc som knappt tittat på fötterna.
    Ang sjukskrivning som jag läste i en kommentar ovan; jag har periodvis varit sjukskriven för olika omställningar

    2013-03-06 | 07:17:32
  • K1 säger:

    Sjukskrivningarna har aldrig varit något problem för mig

    2013-03-06 | 07:18:31
  • Lenita säger:

    Tack för svar K1. Kanske värt att ta upp vid mitt nästa besök på diabetesmott. Känner att jag inte "hinner med" min sjukdom i all vardagsstress....

    2013-03-06 | 08:34:01
  • Lenita säger:

    Tack för svar Jasmine!

    Ska göra ett försök med sjukskrivning och går inte det så tar jag ut sem.dgr ;-)

    Har ju länge levt med känslan att jag vill och bör men inte hinner förändra min situation.....MEN jag är rätt motiverad att få ordning på blodsockret med LCHF för den här förlamande tröttheten och humörsvängningarna i takt med blodsocker svängningarna är verkligen inte livskvalité.

    Ha en fin kväll, och än en gång tacksam för den inspiration du ger! :-)

    2013-03-06 | 17:56:15
    Bloggadress: http://lemakipiha.blogg.se
  • Annika säger:

    Hej!
    Jag är också typ etta och äter LCHF. Funkar kanon!
    Tänker på Lenitas trötthet, vet precis hur det är... En sak som kan vara bra att utreda är för låg ämnesomsättning. Det sägs vara vanligt att ha tre autoimmuna sjukdommar, diabetes typ 1, glutenintolerans och Hashimotos thyreoidit (vanligaste kombinationen). Hashimoto är en autoimmun för låg ämnesomsättning. Jag har denna, inte gluten och nu äter jag ju aldrig det längre :)
    Min Hashimoto syntes knappt på de vanliga sköldkörtelproverna som min dåvarande neurolog tog efter mitt önskemål. Fick svar att alla prover var bra som jag ser på pappret. Hm, jag tyckte det va underligt att ett prov låg på övre gränsen och ett på den undre. Ringde min diabetesläkare som fattade direkt och skickade provtagningsremiss för ytterligare prover :). Jag hade förhöjda TPO-antikroppar och det ihop med de vanliga nästan normala sköldkörtelproverna (TSH, fritt T3 och fritt T4) betydde att jag hade Hashimoto. Behandlas med Levaxin och i mitt fall även Liothyronin.

    2013-03-07 | 18:35:24

Kommentera inlägget här: