diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Rättika och purjolöksoppa

Kategori: Mat och recept

Jag var tidigare ett big fan av potatis och purjilöksoppa så till lunch idag testade jag en enkel LCHF variant. 
 
Rättika och purjolöksoppa
1 rättika
ca 15 cm purjolök
1 paket bacon
2 tsk
Vitpeppar
Salt
Olja/smör att steka i
 
Gör så här
Skala och skär rättikan i tärningar eller riv den grovt om du har bråttom! (kanske tom blir godare att riva, jag ska testa nästa gång)
Skölj,ansa och strimla purjon
Skär bacon i små bitar
Fräs allt i en kastrull/gryta
Häll på ca 500 ml vatten
I med buljong
Låt koka tills rättikan är mjuk
smaka av med salt och vitpeppar
Strö ev över lite persilja
Servera med en klick creme fraiche, smetana eller philadelphia
 
(Angående buljongen så finns den bla att köpa i hälsokostbutiker eller att beställa på nätet.Självklar funkar det med en vanlig grönsaksbuljongtärning också.
Jag använder buljong väldigt sällan numera men om jag använder så är det denna.
Jag var beroende av mörk oxbuljong innan jag började med LCHF. Använde ALLTID buljong och mycket dessutom, tyckte inte att maten smakade något om jag inte hade i. Nu har jag förstått att jag troligtvis var beroende av smakförstärkare.
Buljong är nog det som jag har haft svårast att sluta med men nu har jag vant mig! Vill inte använda mig av buljong/fond även om de i vissa fall innehåller mindre än 5g kolhydrater/100g För de innehåller mycket skit som bla smakförstärkare, socker, stärkelse mm
Har länge tänkt att koka egen  och frysa in i tärningar vi får se när jag får en sån plötslig husmorsattack och tar tag i den tanken!)
 

Kommentarer

  • Niclas Frisk säger:

    Hej.
    Intressant blogg.(vet ej om det jag skriver på tidigare blogginlägg syns, därför skriver jag här)
    Jag är själv diabetiker typ 1 sedan januari förra året.
    Det bröt ut med alla klassiska symptomer, stress, infektion mm.
    Jag jobbade då som vvs-tekninker och hade hade ett tungt och stressigt jobb.
    Men jag hade tack vare min sambo gått över mer och mer till lågkolhydratskost redan då. Så den största förändringen jag gjorde var att totalt kapa socker.
    Pasta och potatis var redan ute ur bilden.
    Och jag har nu klarat mig på Lantus i ett år för att täcka min måltider. Och jag håller med dig att Diabetesdagvården är ett skämt med sina rekomendationer.

    Idag jobbar jag som Personlig tränare i Stockholm efter att ha utbildat på MF Hälsocenter.
    Denna PT utbildning är den enda i som jag känner till som har lågkolhydratskost tänket. Utbildning lägger stor vikt vid just kosten.
    Jag undviker att använda kombon "LCHF" för det är så laddat. Det är ju ändå lågkolhydratskost det handlar om.

    Är intresserad att komma i kontakt med fler som har diabetes och ser fördelarna med att äta den mat vi faktiskt är ämnade att göra :-)

    Jag finns på facebook http://www.facebook.com/?ref=tn_tnmn#!/pages/Naturlig-kost-och-Tr%C3%A4ning-p%C3%A5-riktigt/536869539661751(om någon vill fråga något om träning och kost.)
    Mvh/Niclas

    Svar: Hej!Tack!
    Va skönt att du redan gått över lite till lågkolhydratkost innan! Jag fick ju som sagt levt med fel kostråd i 15 år :( Och det hoppas jag att ingen ska behöva göra.
    Kul med din utbildning och ditt nya jobb! Skönt att kunna jobba med något som inte påverkar diabetesen negativt utan snarare positivt och dessutom kunna hjälpa andra! Jag pratade med en tjej som har diabetes idag på instagram o vi pratade just om jobb och diabets. Att många arbeten är stressiga, tunga mm och det finns tyvärr inte tid att "ta hand om" sin diabetes.Eller att stressen påverkar blodsockret. Diabetes kan i sig vara ett heltidsjobb .
    Jag har själv funderingar på att börja jobba som tex kostrådgivare/coach. Har funderat på att läsa ngn sådan utbildning för just lågkolhydratkost. Har hört mycket bra om de utbildningarna. Men vet inte om jag vill betala för det då jag ändå läst 90hp kostvetenskap på Umeås universitet och även idrottsvetenskap på Karlstads uni... Ska kolla upp det där lite närmre men jag tror att jag redan läst mycket av det som ingår så det känns ju dumt i såfall att betala bara för att få licensen där ifrån om du förstår vad jag menar.. Ja ja vi får se vad o hur det blir med dom planerna! Svårare också i en liten stad :(
    Bra sida på facebook!
    Jag är på om du skulle starta en grupp som du beskrev där! Fler måste få veta hur mycket enklare det kan vara att ha diabetes

    Mvh
    Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-03-19 | 14:53:42
  • Gäst säger:

    Lite lurad blir man då och då. Just denna buljong har lurat mig. På framsidan står "utan jäst och socker" och på baksidan står Innehållsdeklaration "Havssalt, maltodextrin av majs, grönsaker...

    Vad är då maltodextrin? Stärkelse! Av majs i detta fall.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin

    Svar: ja men gud det såg jag nu.. jag brukar vara noga med att läsa innehållsförteckningar men måste missat denna..Får koka min egen grönsaksbuljong också!Har du hittat någon bra/bättre buljong?
    Ha det fint
    Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-03-19 | 15:50:31
  • Gäst säger:

    Jag har inget alternativ dessvärre. Hoppas att någon annan har.

    2013-03-19 | 16:41:32
  • Gäst säger:

    Jo, en variant, men inte på grönsaker.
    Igår kokade jag en spenatsoppa. Jag hade innan kokat kalvfrikadeller. Det blev ju köttbuljong av detta, vilket kunde användas till spenatsoppan.

    Receptet på kalvfrikadellerna: (skolans kokbok från 50-talet)

    75 g kalvfärs
    10 gr smör
    (½ msk skorpmjöl) hoppade över
    (2 msk mjölk) tog grädde ist
    peppar salt
    (½ tsk potatismjöl) tog 1/3 ägg ist

    Till kokning: vatten, salt

    Blanda färs och smör och grädde och ägg.
    Rör kraftigt och noga till smidig konsistens.
    Forma med två skedar till små bullar.
    Koka 10 min i saltvatten.

    Vattnet blev som smörig buljong att användas i soppan. Soppan tillräddes med mjölk och grädde och denna buljong.

    2013-03-19 | 16:53:24

Kommentera inlägget här: