diabetestypettlchf.blogg.se

Bloggen som alla typ 1 diabetiker borde läsa. I 15 år har jag vart offer för en stor skandal, nämligen kostråden för diabetiker typ 1. Nu har jag gått över till LCHF kost och mår bättre än någonsin. En sån enkel livsstilsförändring men så otroligt stora vinster. Jag kan helt enkelt inte hålla detta för mig själv utan startade en blogg för att fler typ 1 diabetiker ska få upp ögonen för hur man kan behandla sin diabetes den enkla och naturliga vägen Kontakt [email protected] Instagram; diabetestypettlchf Facebook; diabetestypettlchf

Halvårsrapport

Kategori: Allmänt

Ett halvår med LCHF

Min stora vinning är ju såklart att jag fått ner mitt HbA1C (långtidsvärde blodsocker) från 78-48. Detta utan den minsta ansträngning.

LCHF är enkelt, gott och naturligt.

Jag tar enbart långtidsverkande insulin 2 ggr/dag.  Istället för de två plus måltidsinsulin vid varje måltid och ibland extra insulin för att justera ett dåligt blodsocker. Jag har alltså med hjälp av mindre insulin fått ett otroligt jämnt blodsocker.

Från mellan 5-9 sprutor/dag till 2/dag. Detta är det som människor som inte har diabetes kan se och ofta förknippar diabetes med nämligen sprutor. Detta är ofta egentligen det minsta problemet för en diabetiker. Det är inte så jobbigt att ta sprutor egentligen även om det såklart är skönt och en frihet att slippa ta så många nu.

Men det jobbiga är det dolda i sjukdomen. Det psykologiska bitarna som man som diabetiker tvingas brottas med i hemlighet. Att man kämpar för att få jämnt blodsocker men att ändå inte lyckas samtidigt som man vet vad som kommer att hända om man inte ligger bra i blodsockret.  Man tvingas prestera som vilken människa som helst trots att man med ett svajigt blodsocker inte mår så värts bra, men det är ingen som ser. Utåt har man lärt sig att säga att det är inte så farligt man lär sig leva med det samtidigt som man inombords mår dåligt.

Jag har nu förstått att det jag hade  lärt mig var att acceptera att må skit. Nu vet jag att jag är värd så mycket bättre, alla är värda att må så bra som jag gör idag och det är så enkelt att få blodsockret jämnt, det är numera ingen daglig kamp. Jag är inte heller lika rädd för komplikationer.

Jag har mycket mindre insulinkänningar än tidigare.  Jag har inte heller hemska höga värden runt 20 som jag åtminstone hade varje vecka tidigare.

Vi kan titta på den lista som jag hade med i mitt första blogginlägg. Den med alla mina symtom som jag hade innan LCHF.

*Huvudvärk (jag hade extrem huvudvärk i perioder och var till och med på datortomografi men inget fel hittades)

NU: Den extrema huvudvärken är borta. Jag har haft huvudvärk någon gång på ett halvår men absolut inte av den tidigare karaktären.

*Ledvärk (under många år led jag av diffus ledvärk framför allt i benen, har vart hos läkare flertal gånger för detta och remiterad till reumatolog men ingen kunde konstantera något fel )

NU: Värken är som bortblåst! Det är så himla skönt att slippa, det går inte att beskriva med ord.

*Diarré/ problemmage

NU: Som många med mig upplevt har deras problemmage försvunnit med hjälp av LCHF. Hos mig försvann den helt otroligt dag 1! Skönt att slippa springa på toa ca 15 ggr/ dag

*Nästan ständig förkylning (halsont)

NU: Jag har märkt av att jag är mindre infektionskänslig. Jag har vart förkyld ett par gånger under detta halvår. Men det är en enorm skillnad. Tidigare gick jag runt och var ”halvsjuk ” hela tiden och framförallt ont i halsen. Så fort jag trodde att det gått över så kom det igen.

*Feberkänsla(fast jag inte har feber)

NU: Detta känner jag inte heller på samma sätt längre.

*Oförklarad trötthet

NU: Piggare än någonsin! Självklart kan man vara trött ibland det är mänskligt, men den trötthet jag tidigare kände var inte mänsklig. Vaknade och det kändes som att man inte sovit överhuvudtaget. Nu vaknar jag pigg och utvilad!

*Orkeslös

NU: Har mer energi  

*Deprimerad (ibland)

NU: Bättre, jag har även märkt att mina pms besvär minskat till inte bara min utan även min stackars sambos glädje

*Trögtänkt "gröthjärna", Hittar inte ord

NU: Upplever att hjärnan fungerar bättre! Har inte svårt att hitta ord, jag kunde stå  som en zombie och leta efter ord tidigare och det kändes som att jag hade gröt eller seg kola i huvudet.

*Nästan ständiga svampinfektioner i underlivet. Candida? ( som diabetiker får man lättare svampinfektioner och det är inte så konstigt efter som svamp livnär sig på sockerarter)

NU: Borta! Har inte haft en ända infektion. Underbart!

*Klåda på kroppen

NU: Borta

*Väldiga humörsvängningar

NU: Jag har fått ett mycket jämnare humör och det är inte så konstigt med tanke på dels mitt välmående men även min numera jämna blodsockerkurva!

 Andra saker som jag inte har med på listan men som jag upplevt skillnad på är min hud. Jag har senaste 8 åren haft problem med ful oren hud i ansiktet. Jag tycker att det blivit mycket bättre med LCHF. Jag säger inte att jag fått skinande supermodell hy men det har blivit skillnad och jag tycker mig ha fått bättre lyster!

Jag är inte hungrig mellan måltiderna.

Jag har fått en nytändning i köket. Jag äter mer varierat än någonsin, det är gott och roligt! Tidigare körde man ofta sina standard rätter nu testar jag mycket nytt. Jag fokuserar på allt jag får äta och inte på det jag inte får äta. Jag tycker inte synd om mig själv för att jag inte får äta vissa saker och saknar ingenting för det finns så mycket alternativ och så är det ju inte så att jag inte får utan jag väljer att inte äta och valet är numera inte så svårt.

Sammanfattningsvis LCHF för mig har och är fantastiskt och det finns inget som skulle kunna få mig att gå tillbaks till de sjuka kostråd som vi diabetiker är rekommenderade.

Hoppas du typ1a som ännu inte provat LCHF vågar. Du är värd livskvalitet och  ett enklare liv.

 

Kommentarer

  • Josefin säger:

    Helt fantastiskt att läsa att LCHF kan göra så stor skillnad! :) Hoppas fler diabetiker hittar LCHF!

    2013-05-12 | 12:50:04
    Bloggadress: http://josefinslchf.blogg.se
  • Sandra säger:

    Jag är nyfiken på hur du gjorde, när du väl bestämde dig för att köra på LCHF? Jag har själv typ1 och funderar på att ge det ett försök, speciellt efter att ha läst det här! Men var börjar jag? Har du några tips, till en som vill börja? :)

    Svar: Hej! Kul att du är intresserad. Jag hade funderat ett tag och när jag väl bestämde mig la jag om kosten från ena dagen till den andra. Det viktiga är att du är jätte noga med blodsocker tester vid övergången samt att du minskar radikalt på insulinet. I början upplevde jag att jag behövde väldigt lite insulin för att senare när kroppen ställt in sig lite öka succesivt. Bättre för lite än för mkt o att kunna öka lite. Jag tar nu enbart långtidsverkande jag blir mycket jämnare i mitt socker åt båda hållen utan snabbinsulin i kroppen! Du kommer bli förvånad vad lite insulin man behöver! Jag tycker att det är bra att läsa på och skaffa sig inspiration mkt innan för att inte hamna i fällan att det är tråkigt och att man fokuserar på det man inte får äta utan istället ser alla möjligheter och allt gott man faktiskt kan äta för det finns jätte mycket gott och roligt! Finns massor av inspiration i kokböcker, Instagram och på nätet!!!! På www.kostdoktorn.com finns mycket bra fakta också! En annan sak som kan vara svår i början är att ställa om sig och förstå att fett inte är farligt. Man måste kompensera de borttagna kolhydraterna och byta ut mot fett. Var inte rädd för fett det är det som ska göra dig mätt och ge dig energi.! Hör gärna av dig om du undrar något mer! Ha det fint lycka till // Jasmine
    diabetestypettlchf

    2013-05-12 | 19:49:54
  • Valentina säger:

    Sandra, jag är oxå typ 1 har varit det sen 1984 - har nu ätit LCHF i en månad och 3 dagar!
    Mår hur bra som helst tror faktiskt inte att det är riktigt sant! Har praktiskt taget klivit av den bergochdalbanan som min diabetes alltid varit; tar just nu inget måltids insulin, bara långtidsverkande på kvällen, mäter mitt blodsocker konstant och det ligger jämnt och fint mest hela tiden, äter en massa god mat och saknar INTE det som får mitt blodsocker att skjuta i höjden - föredrar helt enkelt att må bra och uppoffringen för min del är minimal!
    Jag tackar Jasmin för den stora inspirationen hon ger mej, hennes blogg är helt fantastisk - har lusläst allt och jag blir så glad när hon skriver om alla hennes positiva förändringar det peppar mej ännu mer att gå vidare + alla bra tips hon ger och som verkligen hjälper mej nu i början! Sandra, jag tycker du ska våga prova, det är det verkligen värt!

    Svar: Va fint du skriver! Kul att man kan inspirera!Kram
    diabetestypettlchf

    2013-05-13 | 09:37:38
  • Sandra säger:

    Tack så mycket för era peppande svar!
    Jag ska läsa på lite till, och verkligen förbereda mig, sen blir det nog ett försök!

    Svar: Det tycker jag! Du kommer inte ångra dig!
    diabetestypettlchf

    2013-05-13 | 17:56:48
  • F säger:

    Grattis till alla dina hälsovinster! Härligt att läsa!

    Skulle gärna vilja skicka en länk till din blogg till andra typ 1:or, och föräldrar till typ 1:or, men jag är rädd att de blir sura och tycker att jag lägger mig i deras liv och hälsa... Vad tycker du? Hade du blivit sur om någon icke-diabetiker hade rekommenderat dig lchf?

    Svar: Tack! Svårt det där beror ju lite på person o så hur man tar det men jag tror jag hade blivit nyfiken och du kan ju bara visa/rekommendera sidan och så får de själva bilda sig en uppfattning du tvingar dom ju inte :) Och om de väl väljer att testa LCHF kommer de att tacka dig hihi Kram
    diabetestypettlchf

    2013-05-14 | 00:13:40
  • Stina säger:

    Alltså jag blev så extremt glad när jag hittade din blogg. Jag har sedan jag började med lchf, för ca 1,5 år sedan, funderat på om någon annan typ 1 diabetiker också äter lchf. Och isåfall, finns det någon blogg om detta? (Är för lat för att skria egen...) Nu har jag äntligen hittat det! Är så glad! Så tack! Haha ;)

    Svar: Kul att du hittat hit!
    diabetestypettlchf

    2013-05-21 | 18:22:35
  • Isabell säger:

    Hej!
    Men shiiiiit detta var nästan otäckt. Det känns som det är mig du skriver om! Ledsmärtor, huvudvärk, depression, orkeslös, trött, känns som man inte sovit något när man vaknar, pms ja aallt! Du anar inte vilken peppning detta innebär för mig. Jag är inte ensam! Jag har börjat fundera på om jag är gluten eller laktosintolerant för min jobbiga mage och den extrema tröttheten. Chansen finns ju att det är gluten såklart just för det är hyffsat vanligt bland diabetiker vad jag förstått, men är det det så är ju LCHF ännu bättre!
    Nu behöver ja ladda kyl och frys och skafferi med lchf grejor så är jag redo! Måste bara fråga dig hur du gör vid lågt socker? Du tar inte en macka antar jag? Räcker dextro? Förstår att det är olika beroende på situation men skulle gärna höra lite hur du gör, för det är den biten som jag tycker är jobbigast. Jag är väääldigt rädd för lågt. Därför ligger ja jämt högt. Kanske har att göra med att jag har en liten son på 9 mån att se efter hela tiden och då är det jobbigt att känna sig sådär svag :(
    Tack påförhand! Kram Isabell från Sandhem, Mullsjö

    Svar: HejVa kul att du hittat hit! Jag får väldigt sällan lågt socker längre men då jag får det är känningarna lättare att häva än tidigare. Jag tar som du säger inte en macka :) Inte dextro heller. oftast räcker det att jag går upp lite i kolhvärde/ 100g men försöker ändå välja bra kolhydrater . Jag tar tex turkisk yoghurt o bär eller nötter med högre kolh värde, Ibland har jag tagit ett äpple eller äppeljuice (utan socker) som ligger på ca 10g kolh/ 100 men går fort ut i blodet. detta räcker för mig nu!
    Önskar dig lycka till och är medveten om att du kommer må mycket bättre med lchf
    ha det fint // Jasmine
    diabetestypettlchf

    2014-01-13 | 00:04:57
    Bloggadress: http://rutorochsprutor.blogg.se

Kommentera inlägget här: